ای خواننده ی گرامی! نیک بنگر که چه چیز را آماده ساخته ای؟!

بدان که چیزی ناگوارتر و زیان آورتر از غفلت و فراموشی برای انسان وجود ندارد و هیچ سود و فایده ای در به تأخیر انداختن توبه و بازگشت به سوی خداوند مهربان و مهرورز وجود ندارد. چرا که قلم ثبت و ضبط اعمال و کردار انسان بسیار دقیق اعمال و رفتار انسان را ثبت و ضبط می نماید و کوچک ترین و بزرگ ترین اعمال و رفتار را از قلم نخواهند انداخت:

(‏فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا کِتَابِیهْ‏ إِنِّی ظَنَنتُ أَنِّی مُلَاقٍ حِسَابِیهْ ‏‏ فَهُوَ فِی عِیشَهٍ رَّاضِیَهٍ ‏ فِی جَنَّهٍ عَالِیَهٍ‏ قُطُوفُهَا دَانِیَهٌ‏ کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئاً بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخَالِیَهِ ‏ وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ یَا لَیْتَنِی لَمْ أُوتَ کِتَابِیهْ‏ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِیهْ‏ یَا لَیْتَهَا کَانَتِ الْقَاضِیَهَ ) (الحاقه:۱۹- ۲۷)

«‏‏و امّا هر کس که نامه اعمالش به دست راست او داده شود ،  ( فریاد شادی سر می‌دهد و ) می‌گوید :  ( ای اهل محشر ! بیائید ) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید ! ‏ آخر من می‌دانستم که ( رستاخیزی در کار است و ) من با حساب و کتاب خود رویاروی می‌شوم . ‏ پس او در زندگی رضایت بخشی خواهد بود . ‏ در میان باغ والای بهشت ، جایگزین خواهد شد . ‏ میوه‌های آن در دسترس است . ‏ در برابر کارهائی که در روزگاران گذشته ( دنیا ) انجام می‌داده‌اید . بخورید و بنوشید ، گوارا باد ! ‏ و امّا کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود ، می‌گوید : ای کاش هرگز نامه اعمالم به من داده نمی‌شد ! ‏ و هرگز نمی‌دانستم که حساب من چیست ! ‏ ای کاش پایان بخشِ عمرم ، همان مرگ بود و بس ! ‏»

بخشى از نصایح شهید حسن البنا

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …