این ماهی که بر روزه خاص شده است…این را به تو نشان می دهد که هیچ سختی ای در روزه گرفتن نیست…و هیج سختی ای در عبادت های افزون نیست…و نشان دهنده ی این است که هر وقت بخواهیم میتوانیم انجام بدهیم…
این ماه به تو چنان ندا میدهد:
“جنتی را که میخواهی فرمولش نزدم است…در این ماهی که نفست را عادت بر عبادات کرده ای پس در ماه های بعدی هم ادامه بده…”
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى (۴۰)نازعات
«و اما کسی که از ایستادن در پیشگاه پروردگارش ترسیدهباشد» در موقف حساب و حشر در روز قیامت «و نفس خود را از هوی و هوس بازداشته باشد» یعنی: بر نفس خود نهیب زده و آن را از گرایش به گناهان و محرماتی که به آنها اشتها میورزد، مهار کرده باشد؛
فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوَى (۴۱)نازعات
«پس بیگمان بهشت جایگاه اوست» که در آن فرود میآید و جای میگیرد، نه در غیر آن. سهل میگوید: «ترک هوی کلید بهشت است، به دلیل این دو آیه کریمه».
روزه ای که در رمضان میگیری مانند این ماهی که در آن هستی،دو طرف دارد…
اگر به شکلی که ربت از تو خواهان است ، باشی ان وقت بر تو رحمت و خیر خواهد بود…
لکن اگر برعکس ان عمل کنی بر تو ضرر خواهد بود و جز گرسنگی و تشنگی چیزی بر تو نخواهد ماند و این خود ذلیلی است…
«عَنْ أَبِیْ هُرَیْرَهَ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ: کُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّیَامَ، فَإِنَّهُ لِی وَأَنَا أَجْزِی بِهِ، وَالصِّیَامُ جُنَّهٌ، فَإِذَا کَانَ یَوْمُ صَوْمِ أَحَدِکُمْ، فَلَا یَرْفُثْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَسْخَبْ، فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ، فَلْیَقُلْ: إِنِّی صَائِمٌ، وَالَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ، لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْیَبُ عِنْدَ اللهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مِنْ رِیحِ الْمِسْکِ، وَلِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ یَفْرَحُهُمَا: إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ بِفِطْرِهِ، وَإِذَا لَقِیَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ». متفق علیه
از ابوهریره روایت شده است که گفت: پیامبر صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمودند: خداوند متعال میفرماید: «هر عملی که انسان انجام میدهد، برای خودش است، جر روزه که روزه برای من است و من جزا و پاداش آن را میدهم. روزه سپر است (سپری در برابر آتش جهنم یا سپری است در برابر مرتکبشدن انسان به گناه)؛ پس هر روزی که یکی از شما روزه بود، در آن روز ناسزا نگوید و سر و صدا و جار و جنجال نکند و اگر کسی او را دشنام داد یا با او درگیر شد، [در جوابش] بگوید: من روزه هستم. به خدایی که جان محمد در دست [قدرت] اوست، بوی دهان روزهدار، نزد خدا در روز قیامت از بوی مُشک، خوشبوتر است. روزهدار در دو موقعیت شاد میشود که بدانها شادی میکند: زمانی که افطار میکند با آن شاد میشود و زمانی که پروردگارش را ملاقات میکند، به خاطر روزهای که گرفته است، شاد میشود».
عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ (رض) قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنْ لَمْ یَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ حَاجَهٌ فِی أَنْ یَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ»».
(بخارى:۱۹۰۳)ترجمه:
«ابوهریره میگوید: رسول الله (ص) فرمود: «هرکس که دروغ گویی و عمل به مقتضای آن را ترک نکند، خداوند نیازی ندارد که او خوردن و نوشیدن را ترک کند»».
و در روایت امام احمد چنین وارد است که؛
“هر کس دروغ گویی و جاهلیت و عمل به مقتضای ان را ترک نکند…”
ابو عبیده رضی الله عنه میگوید:
از رسول الله صلی الله علیه و سلم شنیدم که فرمودند:
(الصوم جنه ما لم یخرقها)
“روزه سپر(در برابر آتش جهنم)است مادامیکه صاحبش ان را سوراخ نکند”
باید به دقت بر روی این روایات توقف کنیم زیرا بصورت آشکار بیان می کنند که هر روزه ای به صاحبش نفع نمی رساند الا بعضی از روزه ها…
ابن حجر الکوردی