اگر استغاثه به غیر الله شرک است پس چرا وقتی ابراهیم علیه السلام را به آتش انداختند ‏جبرئیل به او گفت: آیا از من کمک نمی خواهی؟

جبرئیل کار شدنی و ممکن را به ابراهیم عرضه داشت که در توانایی اش بود. چون الله تعالی جبرئیل ‏را اینگونه توصیف می نماید:*شَدِیدُ‎ ‎الْقُوَى*‏ ‏ (بسیار توانا و قدرتمند.) حال اگر الله تعالی به او اجازه می ‏داد که ابراهیم را نجات دهد با توجه به این توصیفات که از جبرئیل شد کاری شدنی بود. مثلاً اگر الله ‏تعالی به وی دستور دهد آتشی را که برای ابراهیم برافروخته اند با اطرافش بردار و به مشرق یا مغرب ‏بیانداز، انجام می داد و یا اگر دستور می داد ابراهیم را به جای دوری نقل مکان دهد و یا او را به آسمان ‏ببرد، انجام می داد.

و این شبیه این است که مردی ثروتمندی پیش مرد فقیری برود و به او بگوید: آیا ‏احتیاجی به مال بصورت قرض ، بخشش و…داری؟ این از جمله کارهایی است که او می تواند انجام ‏دهد و این کار شرک محسوب نمی شود و اگر مرد فقیر جواب دهد: بلی احتیاج دارم به من قرض بده ‏یا ببخش، این کار شرک نیست.‏

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از: کتاب سیزده شبهه اهل قبور و جواب آنها،نوشته ی أبو حمید عبد الله بن حمید الفلاسی

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …