قُلْ مَن کَانَ عَدُوّاً لِّجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ (۹۷)
ابنکثیر به نقل از ابنجریرطبری میگوید: «دانایان به تأویل، جملگی اتفاق نظردارند بر این که این آیه در پاسخ به یهودیان نازل شد، هنگامیکه پنداشتند جبرئیلدشمن آنها و میکائیل دوستشان است». در بیان سبب نزول آیه، یعنی سببی کهیهودیان این سخن را گفتند و باز این پاسخ در ردشان نازل گردید؛ میان علمااختلاف است، اما از مجموع روایات رسیده در این باب چنین بر میآید که سبباین اظهارنظرشان، مناظرهای بود که میان آنها و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم درباره نبوت آنحضرت صلّی الله علیه و آله وسلّمبهوقوع پیوست. یهودیان در این مناظره به آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم گفتند: اگردوست تو فرشته دیگری غیراز جبرئیل بود، حتما ما از تو پیروی کرده و تأییدت میکردیم. رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از آنان پرسیدند: چه چیز شما را از تصدیق جبرئیل بازمیدارد؟ گفتند: جبرئیل دشمن ماست! «بگو: هر کس دشمن جبرئیل باشد، پسهمانا جبرئیل به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل کرده است» و این خود، دلیل شرفو حرمت جبرئیل علیه السلام و برتری منزلت وی نزد خداوند متعال است بنابراین، هیچدلیل موجهی بر دشمنی یهود با او وجود ندارد زیرا از او جز آنچه که موجبدوستی و محبت است صدور نیافته، و این که جبرئیل علیه السلام،قرآن کتاب برحقخداوند بزرگ را بر قلب پیامبر آخرالزمان فرودآورده، جرم نیست، از جهتدیگر، قرآن: «مؤید کتابهایی است که در دست آنان است و راهنما و مژدهدهنده بهمؤمنان است» پس کتابی که خود با تورات همخوان است، چرا این اندازه بغض ونفرت در آنان برانگیزد؟ مگر نه این است که تورات کتاب آنهاست؟