اوقـــات اذکــار صبـــحگاه

هر شخص بایستی سعی کند تا اذکار صبحگاه را در محدوده ی (اذان صبح تا ابتدای طلوع آفتاب) بخواند، ولی اگر خواندن آن اذکار از وی فوت شد، او می تواند تا قبل از اذان ظهر آن اذکار را بخواند.

وسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ  سوره ق آیه۳۹

و پیش‌ از طلوع‌ خورشید و پیش‌ از غروب‌، پروردگارت‌ را همراه‌ با ستایش‌ تسبیح‌ گوی‌

این آیه بیانگر این مطلب است که افضل ترین اوقات برای خواندن اذکار صبحگاه از وقت اذان صبح تا طلوع خورشید، و افضل ترین اوقات برای خواندن اذکار شبانگاه از وقت اذان عصر تا غروب خورشید است.

عنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَأَنْ أَقْعُدَ مَعَ قَوْمٍ یَذْکُرُونَ اللَّهَ تَعَالَى مِنْ صَلَاهِ الْغَدَاهِ، حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ أَحَبُّ إِلَیَّ، مِنْ أَنْ أَعْتِقَ أَرْبَعَهً مِنْ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَلَأَنْ أَقْعُدَ مَعَ قَوْمٍ یَذْکُرُونَ اللَّهَ مِنْ صَلَاهِ الْعَصْرِ إِلَى، أَنْ تَغْرُبَ الشَّمْسُ أَحَبُّ إِلَیَّ مَنْ أَنْ أَعْتِقَ أَرْبَعَهً»

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است : رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود :
«اگر من با گروهى بنشینم که از نماز صبح تا طلوع آفتاب ذکر الله تعالى را بکنند، در نزد من دوست داشتنى تر از آزاد کردن چهار برده از فرزندان اسماعیل است، و اگر با گروهى بنشینم که خدا را از نماز عصر تا غروب آفتاب یاد کنند، نزد من از آزاد کردن چهار برده دوست داشتنى تر است».
سنن أبی داود ۳۶۶۷، [حکم الألبانی] : حسن

پـــس ان شاءالله مسلمانان عزیز در خواندن اذکار صبحـــگاه و شامـــگاه کوتاهی نـــکنیم تا از پاداش عظیم و بزرگ ان شاءالله بی نصیب نــمانیم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …