■ احادیث نبوی و آثار وارده از صحابه، تابعین و علمای سلف روایات بسیاری در وصف جهنم و کیفیت عذاب آن در حق تبهکاران وارد شده که بسیاری از آن صحیح و مقبول و بسیاری دیگر ضعیف و غیر قابل قبول میباشد و ما به ذکر روایات صحیح و ثابت بسنده نمودهایم. هر چند معتقدیم جهنم حق است و تمام عذاب و درد و رنجهای آن حقیقت دارد؛ چه ما آن را بدانیم و چه از حیطه علم ما خارج باشد.
امام مالک در موطأ از ابوهریره رضی الله عنه روایت میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«آتش دنیا که شما آن را روشن میسازید، یک هفتادم آتش جهنم است». گفتند: یا رسولالله صلی الله علیه وسلم ! هر چند این آتش نیز کافی است! فرمودند: «آن آتش شصت و نه برابر مضاف بر این آتش است». بخاری و مسلم.
در روایتی دیگر فرموده است: «همه آنها همچون این یکی گرما و حرارت دارند». امام احمد.
امام بخاری از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت کرده که فرمود: در حضور رسولالله صلی الله علیه وسلم یادی از عمویش ابوطالب شد، ایشان فرمودند:
«شاید شفاعتم در قیامت به دردش بخورد. او در آتش کمی که به قوزکهایش رسیده قرار میگیرد و بر اثر آن وسط مغزش به جوش میآید».
امام مسلم از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«خوشبختترین معذب در جهنم کسی است که دو کفش آتشین را بر او بپوشانند، که بر اثر آن مغزش به جوش آید».
بخاری از نعمانبن بشیر رضی الله عنه روایت میکند که از رسول خدا صلی الله علیه وسلم شنیده که میفرمودند:
«کمترین عذاب اهل آتش در قیامت، عذاب فردی است که یک پاره آتش را در گودی پایش گذارند و مغزش به جوش آید».
بخاری از نعمانبن بشیر رضی الله عنه روایت میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«سبکترین عذاب جهنم در قیامت عذاب فردی است که دو پاره آتش را در گودی پایش قرار میدهند و مغزش همچون دیگی بزرگ و ظرفهایی که در آن آب جوشانده میشود به جوش میآید».
مسلم از ابن عباس روایت میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«سبکترین عذاب جهنم به ابوطالب میرسد او دو کفش [آتشین] پوشیده که بر اثر آن مغزش به جوش میآید».
امام احمد از ابوهریره نقل میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«اگر آنچه را که من میدانم شما نیز میدانستید، مسلماً کمتر میخندیدید و بیشتر گریه میکردید».