بخاری، باب [فضل ذکر الله تعالی]
۱- «عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم: إِنَّ لِلَّهِ مَلاَئِکَهً، یَطُوفُونَ فِی الطُّرُقِ، یَلْتَمِسُونَ أَهْلَ الذِّکْرِ، فَإِذَا وَجَدُوا قَوْمًا یَذْکُرُونَ اللَّهَ تَنَادَوْا: هَلُمُّوا إِلَى حَاجَتِکُمْ، قَالَ: فَیَحُفُّونَهُمْ بِأَجْنِحَتِهِمْ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْیَا، قَالَ: فَیَسْأَلُهُمْ رَبُّهُمْ – وَهُوَ أَعْلَمُ بِهِمْ – مَا یَقُولُ عِبَادِی؟ قَالَ: یَقُولُونَ یُسَبِّحُونَکَ وَیُکَبِّرُونَکَ وَیَحْمَدُونَکَ وَیُمَجِّدُونَکَ، فَیَقُولُ: هَلْ رَأَوْنِی؟ قَالَ: فَیَقُولُونَ: لاَ، وَاللَّهِ مَا رَأَوْکَ، “قَالَ: فَیَقُولُ: وَکَیْفَ لَوْ رَأَوْنِی؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لَوْ رَأَوْکَ کَانُوا أَشَدَّ لَکَ عِبَادَهً، وَأَشَدَّ لَکَ تَمْجِیدًا وَتَحْمِیدًا، وَأَکْثَرَ لَکَ تَسْبِیحًا، قَالَ: فَیَقُولُ: فَمَا یَسْأَلُونَنی؟ قَالَ: یَسْأَلُونَکَ الجَنَّهَ، قَالَ: یَقُولُ: وَهَلْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لاَ، وَاللَّهِ یَا رَبِّ مَا رَأَوْهَا، قَالَ: فَکَیْفَ لَوْ أَنَّهُمْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لَوْ أَنَّهُمْ رَأَوْهَا کَانُوا أَشَدَّ عَلَیْهَا حِرْصًا، وَأَشَدَّ لَهَا طَلَبًا، وَأَعْظَمَ فِیهَا رَغْبَهً، قَالَ: فَمِمَّ یَتَعَوَّذُونَ؟ ” قَالَ: یَقُولُونَ: مِنَ النَّارِ، قَالَ: یَقُولُ: وَهَلْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لاَ، وَاللَّهِ یَا رَبِّ مَا رَأَوْهَا، قَالَ: یَقُولُ: فَکَیْفَ لَوْ رَأَوْهَا، قَالَ: یَقُولُونَ: لَوْ رَأَوْهَا کَانُوا أَشَدَّ مِنْهَا فِرَارًا، وَأَشَدَّ لَهَا مَخَافَهً، قَالَ: فَیَقُولُ: فَأُشْهِدُکُمْ أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ، قَالَ: یَقُولُ مَلَکٌ مِنَ المَلاَئِکَهِ: فِیهِمْ فُلاَنٌ، لَیْسَ مِنْهُمْ، إِنَّمَا جَاءَ لِحَاجَهٍ. قَالَ: هُمُ الجُلَسَاءُ، لاَ یَشْقَى بِهِمْ جَلِیسُهُمْ».
- «از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: خداوند فرشتههایی (مأمورانی) دارد که در راهها [ی زمین] میگردند و اهل ذکر را جستجو میکنند. پس هرگاه گروهی را دیدند که خدا را یاد میکنند، یکدیگر را صدا میزنند و میگویند: بیایید آنچه خواستید (مجلس ذکر) اینجاست. پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: فرشتگان اطراف آنها را میگیرند و با بالهایشان آنها را تا آسمان دنیا میپوشانند (محافظت میکنند). پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: سپس پروردگارشان در حالی که به [وضع و احوال] بندگانش از هرکس دیگری داناتر است، از فرشتهها میپرسد: بندگانم چه میگویند؟ فرشتگان جواب میدهند. خدایا! تو را تسبیح و تکبیر و تمجید میگویند و سپاس و ستایش تو را به جای میآورند. خداوند میفرماید: آیا مرا دیدهاند؟ فرشتگان میگویند: خیر، تو را ندیدهاند. خداوند میفرماید: اگر مرا میدیدند، چه (حال و وضعشان چگونه بود)؟ فرشتگان میگویند: اگر تو را میدیدند، بیشتر از این تو را عبادت میکردند و بیشتر از این تو را تسبیح میگفتند و تو را سپاس و ستایش میکردند. خداوند میفرماید: از من چه میخواهند؟ فرشتگان میگویند: از تو بهشت میخواهند. خداوند میفرماید: اگر بهشت را میدیدند، (حال و وضعشان چگونه بود)؟ فرشتگان میگویند: اگر آن را میدیدند، حرصشان برای آن بیشتر بود و بیشتر از این آن را طلب میکردند و بیشتر از این بدان میل میکردند. خداوند میفرماید: از چه چیزی به من پناه میبرند؟ فرشتگان میگویند: از آتش جهنم. خداوند میفرماید: آیا آن را دیدهاند؟ فرشتگان میگویند: خیر، آن را ندیدهاند. خداوند میفرماید: اگر آن را میدیدند، (حال و وضعشان چگونه میبود)؟ فرشتگان میگویند: اگر آن را میدیدند، بیشتر از این از آن فرار میکردند و بیشتر از این از آن میترسیدند. پس خداوند میفرماید: ای فرشتگان! شما را گواه میگیرم که آنها را بخشیدهام. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: یکی از فرشتگان عرض میکند: [خدایا!] در میانشان کسی است که جزو آنها نیست (با هدف ذکر در میان آنها ننشسته است) بلکه برای کاری غیر از ذکر به میانشان آمده است. خداوند میفرماید: آنها باهم نشستهاند و در یک جمع میباشند و کسی که همنشین آنان شود اهل شقاوت نخواهد بود. (همنشین اهل ذکر -گرچه نیت ذکر هم نداشته باشد- بهرهمند میگردد)»([۱]).
[۱]– در روایت مسلم به جای عبارت «یَطُوفُونَ فِی الطُّرُقِ، یَلْتَمِسُونَ أَهْلَ الذِّکْرِ» عبارت «سیاحین فی الأرض یبتغون مجالس الذکر» آمده است و مجالس ذکر، مکانها و جاهایی است که در آنجا یاد خدا صورت میگیرد.
«فَیَحُفُّونَهُمْ بِأَجْنِحَتِهِمْ…» یعنی با بالهایشان اطراف ذاکرین را میگیرند و همهی فضاهای بالاسر آنان را تا آسمان دینا، پر میکنند.
در عبارت «وَهُوَ أَعْلَمُ بِهِمْ»، «بهم» به معنی «منهم» است؛ یعنی خداوند نسبت به اوضاع و احوال بندگانش، داناتر از آن جمع است. این جمله، جملهی معترضه میباشد و منظور از ذکر آن دفع ایهام از این است که سؤالکننده (خدا) نسبت به موضوع مورد سؤال -معاذ الله- غافل و بیخبر باشد و حکمت خدا از پرسیدن چنین سؤالی از فرشتگان، با وجود این که بهتر از هرکس دیگری به احوال بندگانش آگاه است، بیان فضیلت بنی آدم برای فرشتگان میباشد، فرشتههایی که از بدو خلقت آدم به خداوند گفتند: ﴿أَتَجۡعَلُ فِیهَا مَن یُفۡسِدُ فِیهَا وَیَسۡفِکُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ﴾ [البقره: ۳۰]. «آیا در زمین کسی را به وجود میآوری که فساد میکند و تباهی راه میاندازد و خونها خواهد ریخت و حال آن که ما (پیوسته) به حمد و تسبیح تو مشغولیم». اما اکنون برای فرزندان آدم شهادت میدهند که خدا را تسبیح میگویند و او را به بزرگی یاد میکنند، در حالی که او را ندیدهاند و از طرف دیگر نیروهای شهوانی، آنها (انسانها) را به سوی انحراف سوق میدهد اما آنها (فرشتهها) این نیروها و موانع را ندارند، پس جوابهایی که میدهند اعتراف به برتری بنی آدم نسبت به خود آنهاست.
«هُمُ الجُلَسَاءُ، لاَ یَشْقَى بِهِمْ جَلِیسُهُمْ» اشاره به این نکته دارد که خداوند کسی را که در چنین مجلسی (مجل ذکر خدا) بنشیند، اگرچه نیاز دیگری هم داشته باشد (با هدفی غیر از ذکر خدا در آن مجلس آمده باشد) خواهد بخشید، زیرا حضور در مجلس ذکر خدا، دلهای مرده را زنده میکند، پس قلب چنین کسی نیز زنده خواهد شد، اگرچه هدف از حضورش چیز دیگری غیر از ذکر خدا باشد و فضل و کرم خدا بسی بزرگ است و این اعلام فضیلت مجالس ذکر خدا و اهمیت حضور در چنین مجالسی است.
ذکر خدا تمامی عبادات را در بر میگیرد. مجالس تدریس علم و قرائت قرآن و تهلیل و تسبیح، همه مجالس نور و هدایت هستند و همه باعث احیای دلهای مرده میشوند – والله أعلم. [شرح قسطلانی بر صحیح بخاری].