اهمیت حجاب از دیدگاه اسلام

از آنجائی که اسلام دین عفت و حیا است برای جلوگیری از فساد و گناه در میان زوجین برابری و مساوات قائل شده است. مرد و زن را از یک جنس معرفی کرده است و به آن دستور داده تا از حریم یکدیگر تجاوز نکنند و به احکامات خداوند پایبند باشند و حقوق همدیگر را پایمال نکنند و به زنان دستور حجاب داده است تا از نگاه مردان نامحرم دور باشند و خود را در برابر مردان بیگانه آرایش و تزئین نکنند. از رسول الله ص روایت شده که فرموده اند:  
«و عن ابن مسعود رض  عن رسول الله ص قال: المرأه عوره‌ فإنها إذا خرجت من‌ بیتها استشرفها الشیطان وإنها لا تکون إلى وجه الله أقرب منها فی قعر بیتها» (۱)*.
از عبدالله ابن مسعود رض روایت است که رسول اکرم ص فرمودند:  
«زن باید که در ستر باشد و مطمئناً وقتی که از خانه بیرون می¬آید شیطان در کمین او است و زن  نزد خداوند شایسته و نزدیکتر نیست مگر اینکه که در داخل منزلش باشد».  
دین مبین اسلام حد الامکان به زنان توصیه نمود تا در داخل خانه باشند و در منزل زندگی کنند تا در حیا و عفت خودشان بمانند و از  شر شیطان در امان خداوند باشند. این بهترین راه برای زنان است که خود را از منجلاب فتنه و فساد و گناه مصون دارند و به مردان بیگانه اجازه ندهند که در حریم آنان تجاوز کنند.  
اسلام والاترین مقام و مرتبه را برای انسانها به ارمغان آورده تا میان انسان و حیوان امتیازاتی باشد. در این راستا اسلام بهترین احکامات را برای انسان تشریع کرده تا با عفت و حیا خود را از دیگر مخلوقات متمایز کند.

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …