اهل سنت یعنی امتداد تاریخیِ پیروانِ به دین اسلام

ریشه و اساسِ امت محمد صلی الله علیه وسلم اهل سنت می‌باشد. آنان که امتداد طبیعی و صحیحِ پیروان دینِ اسلام‌اند. همانند خودِ دین محمد صلی الله علیه وسلم که ادامه‌ی طبیعی و درستِ ادیان پیامبران گذشته می‌باشد. در نتیجه گروه‌های دیگری که در دین اضافه شده‌اند، اقلیت‌های شاذّ و نادری هستند که از مسیر اصلی و صحیحِ امت اسلامی به بی‌راهه رفتند.

-(در این باره می‌توان به حدیث مشهوری که در کتاب‌های «سنن و مسانید» مثل سنن ابوداود، ترمذی، نسائی و دیگران آمده است اشاره نمود: « افْتَرَقَتِ الْیَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِینَ فِرْقَهً کُلُّهَا فِی النَّارِ إِلا وَاحِدَهً ، وَافْتَرَقَتِ النَّصَارَى عَلَى اثْنَتَیْنِ وَسَبْعِینَ فِرْقَهً، کُلُّهَا فِی النَّارِ إِلا وَاحِدَهً ، وَسَتَفْتَرِقُ هَذِهِ الأُمَّهُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ فِرْقَهً کُلُّهَا فِی النَّارِ إِلا وَاحِدَهً » وفی لفظ: « عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ مِلَّهً » وفی روایه قالوا: « یا رسول الله، من الفرقه الناجیه؟ قال: مَنْ کَانَ عَلَى مَا أَنَا عَلَیْهِ الْیَوْمَ وَأَصْحَابِی ». وفی روایه قال: « هِیَ الْجَمَاعَهُ ، یَدَ اللَّهِ عَلَى الْجَمَاعَهِ»: «یهودیان هفتاد و یک دسته شدند و همگی در آتش‌اند جز یکی، و نصاری یا ترسایان هفتاد و دو گروه شدند و جملگی در آتش‌اند جز یکی، و به زودی این امت «اسلام» هفتاد و سه شاخه خواهد شد که همه در آتش‌اند جز یکی. در روایتی دیگر آمده است: بر هفتاد و سه «ملت» یا دین. گفتند: ای رسول آن گروه نجات یافته کیست؟ فرمود: هر کس که بر آن‌چه من و یارانم امروز بر آنیم، باشد. در روایتی دیگر فرمودند: آن گروه «جماعت» است؛ دستِ (بلاکیف) الله ـ بر جماعت است».

لذا می‌بینیم فرقه ناجیه که همان گروه نجات یافته باشند، به اهل سنت و جماعت توصیف شده‌اند؛ بیشترین امت محمد صلی الله علیه وسلم یا «سوادِ اعظم» یا گروه بزرگ هم، آنان هستند. اما دیگر گروه‌ها گروه‌های تک‌رو، اهل بدعت، تفرقه و جدایی‌خواه و اهل بدعت می‌باشند. جمعیت این گروها (تک‌تک) به پای جمعیتِ نجات یافتگان نمی‌رسند چه برسد که هم تعداد آنان باشند. بلکه بسیار اندک و ناچیز‌اند. شعار این گروه‌ها جدایی از قرآن، سنت و اجماع است. در حالی که هر کس معتقد به کتاب الله متعال و سنت و اجماع باشد، در زمره‌ی اهل سنت و جماعت است)[۱].

[۱]– مجموع الفتاوی: ج۳ ص ۲۴۵.

مقاله پیشنهادی

از سوی به سوی شدن در خواب شب

عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلمقَالَ: «مَنْ تَعَارَّ …