وحی یا همان پیام الهی بر شکل های گوناگون بر پیامبر نازل می گشته که امام ابن قیم (رح) در بیان مراتب وحی چنین می فرمایند :
رویای صادقه : در ابتدای نبوت بوده است
القای معانی و مفاهیم توسط فرشته وحی در ذهن و قلب پیامبر
تجسم فرشته وحی نزد آن حضرت در قالب یک فرد عادی
نزول وحی با صدایی همانند صدای بانک جرَس :
که سنگین ترین و دشوارترین انواع وحی برای آن حضرت بوده. و موجب آن می شده است که ایشان فرشته وحی را به خوبی بازنشناسند. دشواری و سنگینی این مرتبه از وحی چنان بوده است که به هنگام سرمای سخت قطرات عرق بر پیشانی آن حضرت می نشسته است؛ یا چنان بوده است که در حال نزول وحی از این نوع، اگر سوار بر چارپایی بوده اند، آن چارپا بی اختیار شکم بر زمین می چسبانیده است. یک بار، در حالی که ران پای آن حضرت در مجاورت ران پای زیدبن ثابت بود، وحیی از این نوع برایشان نازل شد، سنگینی وحی، آنچنان پای آن حضرت را تحت فشار قرار داد که نزدیک بود پای زیدبن ثابت بشکند
نزول فرشته وحی به صورت اصلی خویش : این نوع از وحی، چنانکه خداوند در سوره نجم یاد کرده است،
دو نوبت برای رسول اکرم (ص) روی داده است
وحی مستقیم خداوند به آن حضرت : که این نوع وحی هم در معراج صورت گرفته است
توضیحات :
امام ابن قیم : ایشان یکی از دانشمندان پر آوازه حنبلی مذهب هستند که دارای تالیفات فراوانی هستند در سن جوانی به جمع شاگردان شیخ الاسلام ابن تیمیه رح می پیوندند و ۱۶ سال سال ملازم و همراه استاد خود بوده و او را رئیس شاگردان شیخ الاسلام می نامند از فرزانگان یونان سقراط را موحد می دانسته و افلاطون را نیز تائید میکرده ولی با ارسطو مخالفت میکرده ، در باب تصوف روی سخن ابن قیم بیشتر به خانقاهیان خلف است که آنان را به جهل نسبت میدهد، اما صوفیان سلف مانند جنید، بایزید بسطامی و سری سقطی به نزد او عارفانی بودهاند که جانب قرآن و سنت را رعایت میکردهاند و بین آن دو سلوک مینمودهاند