انواع نسک و میقات‏ها

ایمان داریم که نسک سه نوع می‏باشد:

۱- افراد: یعنی تنها برای حج احرام بسته شود.

۲- قران: یعنی برای حج و عمره با هم احرام بسته شود، یا ابتدا برای عمره سپس قبل از وارد شدن به طواف احرام حج هم ببندد.

۳- تمتع: یعنی در ماههای حج احرام عمره ببندد سپس حج کند، بر هر انسانی که احرام تمتع یا قران می‏بندد قربانی‏ای واجب می‏گردد، و اگر قربانی پیدا نکرد باید ده روز روزه بگیرد سه روز در حج و بقیه‏ی روزه‏ها وقتی که به دیار خود برگشت.

پیامبر صلی الله علیه و سلم برای اهل مدینه ذاالحلیفه و برای اهل یمن یلملم و برای اهل نجد قرن‏المنازل و برای اهل مصر و شام جحفه را به عنوان میقات تعیین کرد، سپس فرمود: این میقات‌ها برای اهل این سرزمین‏ها و افرادی است که از این محل عبور می‏کنند و قصد حج و عمره دارند، اما اگر کسی از جایی غیر از اینها آمد از همانجا که احرام می‏بندد میقاتش شروع می‏شود، امت اسلامی اجماع دارند که میقات اهل عراق ذات‏العرق است، اما در مورد منصوص بودنش اختلاف دارند چون گروهی می‏گویند: اجتهاد عمر بوده است.

حدیث عایشهل به سه نوع نسک اشاره می‏فرماید:

«خَرَجْنَا مَعَ رسول‏ الله صلی الله علیه و سلم عَامَ حَجَّهِ الْوَدَاعِ فَمِنَّا مَنْ أَهَلَّ بِعُمْرَهٍ وَمِنَّا مَنْ أَهَلَّ بِحَجَّهٍ وَعُمْرَهٍ وَمِنَّا مَنْ أَهَلَّ بِالْحَجِّ وَأَهَلَّ رسول‏الله صلی الله علیه و سلم بِالْحَجِّ فَأَمَّا مَنْ أَهَلَّ بِالْحَجِّ أَوْ جَمَعَ الْحَجَّ وَالْعُمْرَهَ لَمْ یَحِلُّوا حَتَّى کَانَ یَوْمُ النَّحْرِ» [رواه البخاری].

«در سال حجه‏الوداع همراه حضرت صلی الله علیه و سلم بیرون آمدیم، برخی از ما به عمره و گروهی دیگر به حج و عمره احرام بسته بودیم و برخی تنها به نیت حج احرام بسته بودند، رسول خدا صلی الله علیه و سلم خودش نیت حج آورده بود، هیچ کدام تا روز قربان از احرام بیرون نیامدند». [بخاری].

در مورد انواع میقات‏های احرام ابن‏عباس چنین روایت می‏کند:

«إِنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه و سلم وَقَّتَ لِأَهْلِ الْمَدِینَهِ ذَا الْحُلَیْفَهِ وَلِأَهْلِ الشَّأْمِ الْجُحْفَهَ وَلِأَهْلِ نَجْدٍ قَرْنَ الْمَنَازِلِ وَلِأَهْلِ الْیَمَنِ یَلَمْلَمَ هُنَّ لَهُنَّ وَلِمَنْ أَتَى عَلَیْهِنَّ مِنْ غَیْرِهِنَّ مِمَّنْ أَرَادَ الْحَجَّ وَالْعُمْرَهَ وَمَنْ کَانَ دُونَ ذَلِکَ فَمِنْ حَیْثُ أَنْشَأَ حَتَّى أَهْلُ مَکَّهَ مِنْ مَکَّهَ». [متفق علیه].

«پیامبر صلی الله علیه و سلم «ذوالحلیفه» را برای اهل مدینه و «جحفه» را برای اهل شام و «قرن‏المنازل» را برای اهل نجد و «یلملم» را برای اهل یمن میقات قرار داد، سپس فرمود: این اماکن برای آنان وکسانی که از مناطق دورتر، برای ادای حج و عمره، از این اماکن عبور می‌کنند میقات محسوب می‌شوند و کسی که محل سکونتش نزدیکتر از این مواقیت به مکه باشد از هر جایی که قصد حرکت به مکه کند میقات او به حساب می‌آید. حتی برای اهل مکه، خود مکه میقات محسوب می‌شود». [مسلم و بخاری].

به صحت رسیده است که وقتی سرزمین عراق فتح شد، مردم آن دیار پیش عمر آمدند و گفتند: ای امیرالمؤمنین، رسول خدا صلی الله علیه و سلم قرن را برای اهل نجد معین فرموده که از ما خیلی دور است و اگر از قرن عبور کنیم برای ما خیلی سخت است، عمر گفت: از راه خود بیایید، و ذات‏العرق را برای آنها تعیین کرد. [بخاری].

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …