انواع توسل مشروع

 متوسل شدن به دعای مرد صالحی است که امید به قبولی دعایش باشد.

اصحاب رضی الله عنهم از رسول الله صلی الله علیه و سلم به صورت عام و به صورت خصوصی درخواست دعا کرده اند و برای رسیدن به خواسته خویش به دعای پیامبر صلی الله علیه و سلم  نزد خداوند متوسل می شدند.

در صحیحین از انس بن مالک  رضی الله عنه  روایت است در روز جمعه ای هنگام ایراد خطبه توسط رسول الله صلی الله علیه و سلم مردی وارد مسجد شد و گفت: ای رسول خدا صلی الله علیه و سلم مالها نابود و راهها بسته شدند از خداوند بخواه که بارانی بباراند.

رسول الله صلی الله علیه و سلم دو دستش را بالا برد و گفت:«اللهم اغثنا» (پروردگارا برایمان باران بباران) و این دعا را سه بار تکرار فرمودند. هنوز از منبر پایین نیامده بود، آنقدر بارید که باران ریش پیامبر _صلی الله علیه و سلم  را خیس کرده بود و یک هفته کامل باران بارید.

المصدر : صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۱۰۱۴/ المصدر : صحیح مسلم الصفحه أو الرقم: ۸۹۷٫

در جمعه دیگر همان نفر یا نفری دیگر در حالیکه رسول الله صلی الله علیه و سلم خطبه می خواند آمد و گفت: ای رسول خدا صلی الله علیه و سلم مالها غرق شدند و ساختمانها ویران، از پروردگار بخواه که باران را باز دارد، آنگاه رسول الله صلی الله علیه و سلم دو دستش را بالا برد و فرمود:«اللهم حوالینا و لاعلینا» (پروردگارا آن را بر ما بباران اما بر علیه ما قرار مده.) به هر طرف از آسمان که رسول الله صلی الله علیه و سلم اشاره می نمودند ابرها پراکنده می شدند چنانکه مردم از مسجد خارج شدند در حالیکه هوا کاملاً آفتابی بود.

المصدر : صحیح النسائی الصفحه أو الرقم: ۱۵۱۷٫

و وقایع متعددی وجود دارند که در آنها بصورت خاص اصحاب از رسول الله صلی الله علیه و سلم درخواست دعا نموده اند از آن جمله موردی است که در آن رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: هفتاد هزار نفر از امت من بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند و بعد در موردشان می فرماید که آنها:

«لَا یَسْتَرْقُونَ وَلَا یَتَطَیَّرُونَ وَلَا یَکْتَوُونَ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ».

المصدر : صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۵۷۰۵/ | المصدر : صحیح مسلم الصفحه أو الرقم: ۲۱۸/ المصدر : مسند أحمد الصفحه أو الرقم: ۶/۱۶۱٫

درخواست رقیه نمی کنند و فال بد نمی زنند و از داغ کردن پرهیز می نمایند و تنها بر خدا توکل می کنند.
{ اینها به معنی پرهیز از اسباب نیستند بلکه اخلاص در توکل بر خدا را مد نظر دارد.} عکاشه بن محصن بعد از شنیدن آن برمی خیزد و می گوید: ای رسول خدا برایم درخواست کن که خداوند مرا از جمله آن افراد قرار دهد. آنگاه رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: تو از آنها هستی.

این نوع توسل نیز جایز است که نفری از فردی که امید قبولی دعایش هست درخواست کند که از خداوند برایش درخواست رفع حاجت نماید و چیزی که در اینجا هست این مورد است که درخواست کننده باید قصدش از اینکار نفع رسانی به خود و به برادرش که برای او دعا می کند، باشد تا با این کار در حق او احسان کند چون هرگاه انسانی در نبود فردی برایش دعا کند ملائکه برایش آمین می گویند و دعا می کنند که مثل آن نیز برای تو باشد و او نیز به واسطه این دعا از جمله نیکوکاران خواهد شد و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …