بدعت بر حسب مخالفتش با شریعت به انواع متعدد تقسیم می گردد. گاهاً در مورد عقیده و احکام است؛ و بنا بر زمان ها و مکان های معین و بنابر زیرشاخه های آن با شرع در مخالفتند. گاهی اوقات انسان به گمان اینکه با ترک برخی کارهای مشروع که رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را انجام داده اند، ثواب می کند، مرتکب بدعت می شود. مانند این که بسیاری از صوفیان خوراکی های پاکیزه را ترک کرده و استفاده نمی کنند. یا با ترک کارهای مباح و حلال خویش را می آزارند و به این روش الله را عبادت می کنند. الله می فرماید: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ}: (اى کسانى که ایمان آوردهاید، چیزهاى پاکیزهاى را که الله براى [استفاده] شما حلال کرده، حرام مشمارید و از حدّ مگذرید، که الله از حدگذرندگان را دوست نمىدارد)[۱]. آیه ی فوق از حرام قرار دادن آن چه الله حلالش نموده است، نهی می کند. و چنین برداشت می شود که این کار یعنی تجاوزی که الله آن را دوست ندارد. در حدیث می خوانیم: برخی از صحابه خواستند انواع حلال ها را بر خود حرام نمایند. یکی خواب شب را بر خود حرام نموده و دیگری خوردنِ روزانه و سومی تناول گوشت و شخصی هم ازدواج با زنان را. خبر به رسول الله صلی الله علیه وسلم رسید و فرمود: « ما بال أقوام یقول أحدهم کذا و کذا؟ لکنی أصوم و أفطر و أنام و أقوم و آکل اللحم و أتزوج النساء فمن رغب عن سنتی فلیس منی»: (برخی را چه شده است که چنین و چنان می گویند؟ من خود روزه می گیرم و می خورم، می خوابم و شب زنده داری می کنم، گوشت می خورم و با زن ها ازدواج می کنم؛ هر کس از روش من روی برتابد از من نیست)[۲]. گاهاً هم بدعت با انجام کاری پدید می آید که نبی اکرم صلی الله علیه وسلم انجامش نداده است. و یا طرف می خواهد با عباداتی که از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت نیست، به الله تقرب جوید. مثلاً شب یا روزی را برای نماز یا شب زنده داری خاص می کنند؛ حال آنکه چنین عملی از رسول الله صلی الله علیه وسلم ثابت نیست. یا روزهای معینی را برای بازدید از قبرستان تعیین می کنند؛ با این که نبی صلی الله علیه وسلم چنین نکرده اند. در تمام این موارد مرتکب بدعت، به گمانِ تقرب به الله و یا جلبِ خیر و منفعت به خویش یا مسلمانان، چنین می کند.
بدعت های اعتقادی و عملی: اعتقادی: باور به آنچه بر خلاف رسالت رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد. البته نه بنابر دشمنی و لجاجت علیه شریعت؛ بلکه ممکن است بر اثر نوعی شبهه چنین تصوری صورت گیرد. همانند افراطِ روافض و صوفیان در مورد اهل بیت و أولیاء و بزرگان.
عملی: مانند ذکر گفتن هنگامِ تشییع جنازه و بدعت های زیارت و بازدید از قبرستان ها.
بدعت های زمانی و مکانی: مانند سالگرد تولّد، عیدهای (غیر شدعی) و مناسبت ها، بدعتهایی که در مساجد و قبرستان ها به وقوع می پیوندد. گاهاً هم بدعت ها عام هستند و وابسته به زمان و مکان خاصی نیستند. مانند تقلید از اروپائیان در آنچه با شرع مخالف است. از جمله برگزاری جشن و مراسم هایی که آنان باور داردند. مثل سالگرد میلادی.
بدعتهای کلی و جرعی:
بدعت کلی: بدعت هایی که به وسیله ی آن ها در شریعت اسلامی خلل های کلی ایجاد می گردد. و در زیرمجموعه ی آن فروع متعددی از مخالفت های شرعی نهفته است.
مانند انکار احادیث رسول صلی الله علیه وسلم؛ یا اعتقاد به این که خبرِ آحاد در عقاید، حجت نیست. که در زیر مجموعه ی چنین بدعتی، با احکام شریعت در بخش فروع، مخالفت هایی پدیدار می گردد، که قابل شمارش نیست.
بدعت جزعی: که از وجود آن ضررهای اندکی به فروع شریعت وارد شده و از آن تجاوز نمی کند. مانند بدعت خوش آوازی و کشیدن صدا و اضافه کردن برخی الفاظ در اذان. یا مثلا نذر کند که در حالت ایستاده روزه داری کند و تا افطار ننشیند. یا عدم تناول خوراکی هایی که الله آن را حلال نموده است و… .
[۱] مائده/ ۸۷٫
[۲] متفق علیه.