الحمدلله
با توجه به اینکه در اسلام خمس فقط بر غنایم جنگی لازم است، بنا به آیه زیر:
{وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ …} (أنفال : ۴۱).
«و بدانید که همه غنائمی که به دست میآورید، یک پنجم آن متعلق به خدا و پیامبر و … است».
لذا این حکم همچنان باقی است و تاقیامت هروقت که مجاهدان با امام خود به جهاد رفتند و غنائمی بدست آوردند می بایست بر اساس ظوابط ربوط به تقسیم غنایم خمس را نیز بپردازند ولی اگر جهاد نباشد خمسی هم درکار نیست ولی کسانی که می پندارند باید از اموال و کسب و تجارت خود به گروهی خمس بپردازند در اشتباهند زیرا آیه فوق که تنها نص قرآنی در مورد خمس است به این قضیه اشاره ای نکرده است و حتی سیرت پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز نشانگر این است که هیچ موردی وجود ندارد کهایشان از کسب و کار مردم سهمی برای خودشان مطالبه کرده باشند.
همچنین مؤرخینی که در کتابهایشان راجع به جمعآوری زکوه در زمان خلفاء و اهل بیت مطالبی رانوشتهاند به این نکته که از کسی خمسی مطالبه شده باشد هیچگونهاشارهای نکردهاند.
لذا اگر تصور شود که بنا بر آیه ی خمس، می توان خمس را از اموال نیز خارج کرد و یا خمس علاوه بر پیامبر و خویشاوندان (پیامبر) و یتیمان و مساکین و ابن سبیل ، بر اشخاص دیگری همچون مجتهدین و فقها لازم است، بسیار خطای واضحی است زیرا مخالف نص صریح قرآن است.بنابراین اگر گفته شود که خمس متعلق به فقها نیست یا اینکه خمس در اموال نیست، نبایستی گفته شود که پس خمس را حرام می دانید یا اجرای حکم خمس را تعطیل کرده اید!.بلکه لازمست به تفاوت و جزئیات آن دقت نمود.
زیرا آیه مربوط به خمس، در تفسیر این آیه به درآمدها و دادن آن به فقها هیچ دلیلی ندارد.
و در قرآن هیچ دلیلی نیست که باید خمس درآمدها پرداخت شود، و موضوع آیه غنائمی است که در جنگ از کفار گرفته میشود، نه آنچه مسلمانانی که با کسی جنگ ندارند به دست میآورند.
همچنین در سنت نبوی هیچ دلیلی برای وجوب خمس در اموال مردم نیست، چون نه پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین چیزی را گفته، و نه خودش انجام داده، و نه در حضور او و زمان او چنین کاری انجام شده است. و نه خلفای راشدین و از جمله امام علی رضی الله عنه هیچگاه چنین نکردهاند.
و از نظر لغت خمس هیچ تعلقی به درآمدها و اموال مردم ندارد. و هیچ دلیل شرعی برای آن نیست.
و تا زمانی که جهادی درکار نباشد که غنائمی بدست مجاهدان بیافتد خمسی نیز نخواهد بود.
والله اعلم