۱- برخی از فقها معتقدند که: عبارتِ مست از اعتبار ساقط است و به چیزی از اقوال وی توجّه نمیشود و بر آنها هیچ اثر شرعیای مترتب نمیگردد و بنابراین، طلاق و خرید و فروش و سایر عقود وی واقع نمیشود. این دیدگاه ظاهریه، جعفریه، عثمان بتی و لیث و یکی از روایات نقل شده از امام احمد بن حنبل -و همان است که ابن قیم نقل کرده که امام احمد بر این قول استمرار داشته است- و مختاری طحاوی از علمای احناف هم هست.
۲- اقوال وی معتبر است و به آنها توجّه میشود و آثار شرعی آن اقوال نیز بر آنها مترتب میگردد و طلاق و سایر تصرفات قولی وی واقع میشود. این دیدگاهِ احناف، شافعیه و مالکیه است که البته در مورد برخی از تصرفات تفصیلاتی دارند، چه احناف معتقدند که: غیر از ارتداد و اقرار به آنچه که احتمال رجوع دارد، سایر اقوال وی معتبر است و مالکیه معتقدند که: غیر از اقرار و عقود، سایر اقوال وی معتبر است. اما با این وجود، همه اتفاقنظر دارند که طلاق وی واقع میشود.