علما توحید را به سه بخش تقسیم کرده اند: توحید ربوبیت، توحید الوهیت، توحید اسماء و صفات
۱- توحید ربوبیت:
توحید ربوبیت بخشی از توحید اثبات و معرفت می باشد و آن عبارت است از: اقرار و اعتراف به اینکه تنها الله است که خالق هر چیز و رازق و مالک آن است و تنها اوست که در آن تصرف می کند.
۲- توحید اسما و صفات:
این بخش از توحید، توحید اثبات و معرفت یا توحید علمی نیز نامیده می شود و عبارت است از: اقرار و اعتراف به اینکه الله متعال اسمای نیکو و صفات والایی دارد. بنابراین آنچه را خداوند متعال برای ذات خویش و یا رسول الله صلی الله علیه و سلم برای خداوند متعال ثابت نموده، ثابت می کنیم و آنچه را خداوند متعال از ذات خویش نفی کرده یا رسول الله صلی الله علیه و سلم از ذات باری تعالی نفی کرده است، نفی می کنیم. بدون اینکه صفات او را به مخلوقات تشبیه کنیم یا اینکه آنها را تعطیل نموده و منکر شویم و یا اینکه برای آنها کیفیت و چگونگی قائل شویم. خداوند متعال می فرماید: «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ» (شوری: ۱۱) «هیچ چیز همانند او نیست، و او شنوای بیناست».