افرادی که از امت‌ها محاسبه می‌شوند

  • در روز قیامت همه‌ی مردم محاسبه‌ می‌شوند مگر کسانی را که پیامبر ج استثنا نموده است و آن‌ها هفتاد هزار نفر از این امت هستند که بدون حساب و عذاب وارد بهشت می‌شوند.
  • کفار در روز قیامت محاسبه می‌شوند و برای توبیخ، اعمالشان بر آن‌ها عرضه می‌شود، و در عذاب متفاوت هستند. کسی‌که اعمال بد زیادی مرتکب شده نسبت به کسی‌که اعمال بد کمی انجام داده، بیش‌تر عذاب خواهد دید، و برخی نیز هستند که نیکی‌هایی داشته‌اند و در دنیا از صحت و عافیت، و مال برخوردار بوده و در ناز و نعمت و آسایش قرار داشته ولی در روز قیامت وارد آتش می‌شود.
  • در روز قیامت از بین امت‌ها، امت پیامبر ج اولین گروهی است که از آن‌ها محاسبه می‌شود، و اولین سوالی که از آن‌ها خواهد شد در مورد نماز است، پس اگر نمازش مشکلی نداشته باشد بقیه‌ی اعمالش نیز به تبع آن خوب خواهد بود ولی اگر نمازش باطل و فاسد شد بقیه‌ی اعمالش نیز فاسد و باطل می‌شوند، و از حقوق بین مردم، اولین سوالی که می‌شود در مورد خون(قتل‌های ناحق) خواهد بود.

عَنْ أَنسٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «إِنَّ اللهَ لَا یَظْلِمُ مُؤْمِنًا حَسَنَهً، یُعْطَى بِهَا فِی الدُّنْیَا وَیُجْزَى بِهَا فِی الْآخِرَهِ، وَأَمَّا الْکَافِرُ فَیُطْعَمُ بِحَسَنَاتِ مَا عَمِلَ بِهَا لِلَّهِ فِی الدُّنْیَا، حَتَّى إِذَا أَفْضَى إِلَى الْآخِرَهِ، لَمْ تَکُنْ لَهُ حَسَنَهٌ یُجْزَى بِهَا»[۱].

انس روایت می‌کند که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «چون کافر عمل نیکی را انجام دهد، در برابر آن در دنیا پاداشی مادی به وی داده می‌شود، اما برای مؤمن، الله نیکی‌هایش را در آخرت برایش ذخیره می‌کند و در برابر طاعتش در دنیا به وی روزی می‌دهد».

و در روایتی آمده که: «الله مؤمنی را مورد ستم قرار نمی‌دهد؛ در برابر نیکی در دنیا به وی اجر ارزانی شود و در آخرت هم جزای خیرش را دریابد. و اما کافر: در برابر نیکی‌هایی که برای الله انجام داده در دنیا رزق داده می‌شود، ولی چون به آخرت رسد نیکی‌ای برایش نمی‌ماند که در برابرش به وی مزد داده شود».

[۱]– مسلم حدیث شماره ۲۸۰۸

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …