افضل آن است که حجگزار اعمال روز عید یعنی روز دهم ذیالحجه را به این ترتیب انجام دهد:
رمی جمره عقبه؛ ذبح قربانی؛ تراشیدن یا کوتاه کردن مو؛ طواف و در پایان سعی بین صفا و مروه. و این سنت نبوی است. اما اگر آنها را به این ترتیب هم انجام ندهد اشکالی ندارد. مثلا قبل از ذبحِ قربانی سرش را بتراشد. یا قبل از رمی جمره، طواف کند.
در روز عید یا ایام تشریق، ادای عمره یا تکرار آن برای حجاج جایز نیست. بلکه حاجی باید همراه دیگر حاجیان در منا باقی بماند تا اینکه مناسک وی کامل شود.
وقت ذبح قربانی از روز عید آغاز شده و تا غروب روز سیزدهم ذیالحجه ادامه دارد.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ العَاصِ رضی الله عنهما أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم وَقَفَ فِی حَجَّهِ الوَدَاعِ بِمِنًى لِلنَّاسِ یَسْأَلُونَهُ، فَجَاءهُ رَجُلٌ فَقَالَ: لَمْ أَشْعُرْ فَحَلَقْتُ قَبْلَ أَنْ أَذْبَحَ؟ فَقَالَ: «اذْبَحْ وَلاَ حَرَجَ» فَجَاءَ آخَرُ فَقَالَ: لَمْ أَشْعُرْ فَنَحَرْتُ قَبْلَ أَنْ أَرْمِیَ؟ قَالَ: «ارْمِ وَلاَ حَرَجَ» فَمَا سُئِلَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم عَنْ شَیْءٍ قُدِّمَ وَلاَ أُخِّرَ إِلَّا قَالَ: «افْعَلْ وَلاَ حَرَجَ».[۱]
از عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم در حجهالوداع در منا برای پاسخ به سوالات مردم توقف کرده بود. مردی آمد و گفت: به دلیل فراموشی و عدم آگاهی قبل از ذبح قربانی، موهای سرم را تراشیدم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «اشکالی ندارد». پس از آن شخص دیگری آمده و گفت: به دلیل غفلت و ناآگاهی قبل از رمی جمره، ذبح نمودم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «اشکالی ندارد». راوی میگوید: آن روز هرکس، هر حکمی را پس و پیش انجام داده بود و از رسول الله صلی الله علیه وسلم دربارهی آن سوال میکرد، رسول الله صلی الله علیه وسلم در پاسخ میفرمود: «انجام بده، اشکالی ندارد».
[۱]– متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۸۳ و مسلم حدیث شماره ۱۳۰۶ با لفظ بخاری