اعجـــاز قـــــــرآن (۳۰)

پیشگویی های قرآن که به وقوع پیوستند

همان طور که می دانیم قرآن کریم کتابی آسمانی که در آن انواع مختلفی از معجزه ها وجود دارد. یکی از معجزات آن، خبر دادن از آینده است که هیچ کس جز الله تعالی نمی تواند از آن آگاهی داشته باشد؛ زیرا فقط اوست که از غیب خبر دارد. الله جل جلاله می فرماید: {بگو در آسمان‌ ها و زمین کسی غیب نمی ‌داند جز الله و نمی ‌دانند که چه وقت بر انگیخته می شوند}[۱]. {بگو: من مالک سود و زیان خویشتن نیستم، مگر آنچه را الله بخواهد، و اگر غیب می دانستم، خیر و سود بسیاری برای خود فراهم می ساختم و هیچ بدی وزیانی به من نمی رسید؛ من کسی نیستم، جز بیم دهنده و بشارت دهنده ای برای گروهی که ایمان دارند}[۲] آیات قرآنی در این باره بسیارند.

الله حق تعالی در قرآن، خبرهایی از آینده را بیان می نماید و زمانی که به تاریخ می نگریم می بینیم که آن چیز به وقوع پیوسته است. در این جا به ذکر برخی از این اخبار می پردازیم.

شکست خوردن دولت فارس، به دست رومیان:

رومیان شکست خوردند. در نزدیکترین سرزمین و آنان پس از شکستشان پیروز خواهند شد.در مدت چند سالی. پیش از این و پس از این فرمان از آن خداست، و آن روز مؤمنان شادمان می شوند}[۳].

شوکانی رحمه الله می فرماید: “اهل تفسیر گفته اند: در ابتدا دولت فارس، بر رومیان پیروز شد و کفار مکه خوشحال شدند و گفتند: کسانی که کتاب آسمانی نداشتند – دولت فارس – بر کسانی که کتاب داشتند – رومیان – پیروز گشتند. آنان به این افتخار می کردند و به مسلمانان می گفتند: ما هم بر شما پیروز می شویم همان طور که فارس ها بر رومیان پیروز شدند.

اما مسلمانان دوست داشتند که رومیان پیروز می شدند زیرا آنان اهل کتاب بودند. … {و آنان پس از شکستشان پیروز خواهند شد} یعنی: رومیان پس از شکست خوردن از فارس بر آن ها پیروز می شوند… ( وسرانجام در نبرد بعدی رومیان پیروز شدند و مسلمانان خوشحال شدند.) زجاج گفته است: این آیه یکی از آیاتی است که تأکید می کند قرآن از نزد الله متعال می باشد؛ زیرا از آینده خبر می دهد و چنین چیزی را کسی جز الله سبحان نمی داند”[۴].

[۱] {قُلْ لَا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّـهُ ۚوَمَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُونَ} نمل:۶۵٫
[۲] {قُلْ لَا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ ۚوَلَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لَاسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَمَا مَسَّنِیَ السُّوءُ ۚإِنْ أَنَا إِلَّا نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ} اعراف:۱۸۸٫
[۳] {غُلِبَتِ الرُّومُ﴿٢﴾فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ﴿٣﴾فِی بِضْعِ سِنِینَۗلِلَّـهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ ۚوَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ} روم:۲-۴٫
[۴] فتح القدیر:۴/۲۱۴٫

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …