اعجاز علمی قرآن و سنت (۲)

سرعت نور

خداوند تبارک وتعالی می‌فرماید:
﴿یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ ثُمَّ یَعۡرُجُ إِلَیۡهِ فِی یَوۡمٖ کَانَ مِقۡدَارُهُۥٓ أَلۡفَ سَنَهٖ مِّمَّا تَعُدُّونَ﴾ [السجده: ۵].
«خداوند (تمام عالم هستی را) از آسمان گرفته تا زمین، زیر پوشش تدبیر خود قرار داده است، (و جز او مدبِّری در این جهان وجود ندارد). سپس تدبیر امور در روزی که اندازه آن هزار سال از سال‌هایی است که شما می‌شمارید، به سوی او باز می‌گردد».
منظور از سال‌هایی که شما می‌شمارید سال قمری می‌باشد.
ماه در هر روز عموماً به دور زمین یک دور کامل می‌زند.
اگر شعاع زمین و ماه را به دست آوریم و تعداد کیلومتر‌های طی شده در یک دور کامل را تعیین کنیم و اگر طول محیط دایره‌ای چرخشی ماه را در ۱۲ ضرب کنیم فاصله‌ی طی شده آن را در یک سال بدست آورده‌ایم.
و اگر در ۱۰۰۰ ضرب کنیم فاصله‌ی ۱۰۰۰ ساله‌ای به دست می‌آید که در آیه آمده است.
در واقع مسافتی که ماه در هزار سال می‌پیماید نور در یک روز طی می‌کند، زیرا اگر مسیر طی شده ماه در هزار سال را بر تعداد ثانیه‌های کامل یک روز تقسیم کنیم، عددی برابر سرعت نور در یک روز به دست می‌آید.
حال اگر مسافت طی شده در هزار ساله‌ی ماه را بر سرعت نور در یک روز تقسیم کنیم عدد زیر به دست می‌آید.
یعنی: (۲۹۹۷۹۲٫۴۵۸) کم/ در یک ثانیه که این عدد درست مربوط به سرعت نور در ثانیه می‌باشد که این عدد توسط کنفرانس پاریس در سال ۱۹۸۳ میلادی اعلام شده است.
یعنی: مسافتی که نور در یک روز طی می‌کند برابر ۱۰۰۰ سال قمری می‌باشد.

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …