بنابر آنچه ذکر شد، میگوییم که اصول دین و پایههای آن قطعی و یقنی هستند، زیرا دلایل آن از نگاه ثبوت و دلالت، قطعی و صریح میباشند. و اگر دلایل اصول دین و اساسیات آن قطعی نباشد، اساس دین ظن و گمان خواهد بود که در این صورت جایگاهی برای تعدد آراء و نظریات مختلف (در اصول دین) خواهد شد که منجر به تعدد ادیان و فرقهگرایی میشود بدون اینکه با دلایل جزم و قطعی حق از باطل تشخیص داده شود[۱].
[۱]– قبلاً سخن شاطبی در کتاب خود «الموافقات» ج ۳، ص ۶۵ ذکر شد که: «تشابه در قواعد کلی واقع نمیشود و تنها در فروعات جزئی واقع میشود. به دو دلیل: (۱) استقراء این امر را نشان داده است. (۲) اگر تشابه در اصول داخل میگردید آن وقت اکثر دین متشابه میبود و این باطل است».