اصول ایمان که هر مسلمانی باید به آنها اعتقاد راسخ داشته باشد:

بر طبق آیات قرآن و احادیث صحیح نبوی؛ اصول ایمان شش تا هستند:

۱ – ایمان به الله،

۲ – ایمان به تمامی ملائکه،

۳ – ایمان به تمامی کتابهای آسمانی،

۴ – ایمان به تمامی پیامبران الهی،

۵ – ایمان به روز قیامت،

۶ – ایمان به قضاء و قدر الهی چه خیر باشد یا خیر.

دلیل اعتقاد به پنج مورد اول:

خداوند متعال در قرآن مومنان را اینگونه معرفی می فرماید:

«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ» (بقره ۲۸۵).

یعنی: «پیامبر و مؤمنان به آنچه به سوی او از جانب پروردگار نازل شده ایمان دارند و همگی به: الله، ملائکه، کتابها و پیامبران ایمان دارند. و بین هیچکدام از پیامبران فرقی نمی‌نهند و می گویند شنیدیم و اطاعت کردیم پروردگارا ما را ببخش و بازگشت ما به سوی توست».

و می فرماید: «والَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ» (بقره ۴).

یعنی: و مومنان که به آنچه بر تو (قرآن) نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان مى‏آورند؛ و به آخرت و رستاخیز یقین دارند.

و پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد قضاء و قدر به همراه دیگر موارد اصول ایمان فرمودند:

«أخبرنی عَنْ الْإِیمَانِ قَالَ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَیْرِهِ وَشَرِّهِ» صحیح بخاری (۵۰)، وصحیح مسلم (۸).

یعنی: « (مردی از پیامبر صلی الله علیه وسلم پرسید:) مرا از ایمان خبر ده، ایشان فرمودند: ایمان عبارت است از اینکه ایمان بیاوری به: یگانگی الله، به ملائکه، به پیامـبران، به روز قیامت، به قضا و قدر؛ و ایمان بیاوری به خیر و شر آن».

پس این شش مورد جزو اصولی هستند که ایمان بدون اعتقاد داشتن به آنها کامل نخواهد شد و خدای متعال هیچ عهدی با وی در سرای قیامت نخواهد داشت، و کسانی که بیش از این شش مورد به اصول ایمان بیافزایند، هیچ برهانی از سوی خدا ندارند جز پیروی از گمان باطل!

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …