اصلاح قلب ها

‌بهشت و جهنم

{وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ*لَهَا سَبْعَهُ أَبْوَابٍ لِکُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ} [الحجر:۴۳-۴۴].

🏻و قطعاً وعده‌گاه همه آنان دوزخ است،[دوزخى‌] که براى آن هفت در است، و از هر درى بخشى معین از آنان [وارد مى‌شوند].

برای جهنم هفت دراست:

و قطعا وعده گاه همه آنان » یعنی : وعده گاه همه پیروان گمراه تو «دوزخ است »«که برای آن » یعنی : برای دوزخ «هفت در است » که دوزخیان از آنها داخل می شوند. علت این که دوزخ هفت در دارد، بسیاری تعداد اهل دوزخ است «برای هر دری، از آنان » یعنی : از پیروان گمراه شیطان «بخشی معین است » که از بخش های دیگر متمایز می باشد.

بخاری در تاریخ خود و ترمذی از ابن عمر رضی الله عنهما روایت کرده اند که رسول خدا ص دراین حدیث شریف فرمودند: «جهنم هفت در دارد و دری از آن مخصوص کسانی است که بر روی امت من شمشیر کشیده اند». همچنین ازعلی رضی الله عنه روایت شده است که فرمود: «درهای جهنم بعضی بر بالای بعضی دیگرقرار دارد پس در اول پر می شود آن گاه در دوم، سپس در سوم تا آن که همه درهای آن پر می شود». ابن جریج می گوید: «درهای دوزخ هرکدام نامی دارد: در اول جهنم، در دوم لظی، در سوم حطمه، در چهارم سعیر، در پنجم سقر، درششم جحیم و در هفتم هاویه است ». از ابن عباس رضی الله عنه نیز مانند آن روایت شده است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …