اصحاب رسول صلی الله علیه وسلم

اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم در بهترین قرن زندگی می‌کردند و دارای فضیلت بزرگی نسبت به بقیه‌ی امت هستند. الله آنان را هم‌نشین پیامبرش انتخاب کردند، به الله و رسولش ایمان آوردند و دین الله و پیامبرش را نصرت و یاری دادند و به خاطر دین هجرت کردند و به خاطر دین یاری و نصرت کردند و در راه الله با اموال و جان‌های‌شان جهاد کردند تا این‌که الله از آن‌ها راضی شد و آن‌ها نیز از او راضی گشتند و با فضیلت‌ترین آن‌ها مهاجران و سپس انصار هستند.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «خَیْرُ النَّاسِ قَرْنِی، ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ، ثُمَّ یَجِیءُ أَقْوَامٌ تَسْبِقُ شَهَادَهُ أَحَدِهِمْ یَمِینَهُ، وَیَمِینُهُ شَهَادَتَهُ» قَالَ إِبْرَاهِیمُ: «وَکَانُوا یَضْرِبُونَنَا عَلَى الشَّهَادَهِ، وَالعَهْدِ».[۱]

عبدالله بن مسعود از رسول صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که فرمود: «بهترین مردم کسانی هستند که در دوره و زمان من به سر می‌برند، (صحابه) و بعد، کسانی‌که بعد از آن‌ها می‌آیند (تابعین) و سپس کسانی‌که پس از آن‌ها می‌آیند (تبع تابعین). و بعد از آنان، کسانی می‌آیند که گاهی قبل از سوگند خوردن، گواهی می‌دهند و گاهی قبل از گواهی دادن سوگند می‌خورند».

[۱] – متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۲۶۵۲ و مسلم حدیث شماره ۲۵۳۳ با لفظ بخاری

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …