شیخ عثیمین رحمه الله می فرماید :
“إذا دخل المسبوق فی الصلاه والإمام راکع یلزمه أن یکبر تکبیره الإحرام وهو قائم، ثم تکبیره الرکوع إن شاء کبر وإن شاء لم یکبر، تکون تکبیره الرکوع فی هذه الحال مستحبه، هکذا قال أهل العلم رحمهم الله”.
[ لقاء باب المفتوح : ۱۵/۱ ]ترجمه : “هرگاه شخصی مسبوق به نماز جماعت رسید و امام در رکوع بود،باید به حالت ایستاده تکبیره الاحرام بگوید،سپس تکبیر رکوع را اگر خواست بگوید و اگر هم نخواست نگوید،چرا که در این حالت تکبیر رفتن به رکوع مستحب است،و اهل علم رحمهم الله هم این چنین فتوا داده اند”.
اما اگر تکبیره الاحرام را در حالت ایستاده نگوید .. شیخ رحمه الله در این مورد می فرماید :
” لابد أن یکبر للإحرام قائما منتصبا قبل أن یهوی؛ لأنه لو هوى فی حال التکبیر لکان قد أتى بتکبیره الإحرام غیر قائم، وتکبیره الإحرام لا بد أن یکون فیها قائما”.
[ الشرح الممتع : ۱۲۳/۴ ]ترجمه : “چنین شخصی حتما باید به حالت ایستاده قیام قبل از آنکه خم شود تکبیره الاحرام را بگوید،چرا که اگر خم شود وی در حالت غیر ایستاده تکبیر را گفته و این در حالی است که تکبیره الاحرام باید حتما در حالت ایستاده گفته شود”.