عقیده اهل سنت و جماعت
بر سه نوع دلالت میکنند :
۱) دلالتی مطابق بر ذات.
۲) دلالتی متضمن صفات مشتق شده از آنها.
۳) دلالتی ملتزم صفاتی که از آن مشتق نشدهاند.
می توانید از هر کدام مثالی بیاورید ؟
مثال آنها اسماء «الرحمن» و «الرحیم» است که این اسماء بر ذات مسمّی دلالت میکنند که «الله» است و همچنین بر صفتی که از آنها مشتق میشود دلالت دارند که صفت رحمت است و نیز بر صفات دیگری دلالت میکند که لزوماً از آن مشتق نمیگردند، مانند حیات، قدرت و مانند اینها از سایر اسماء الهی. این برخلاف مخلوق است که حکیم نامیده میشود ولی جاهل است و حاکم میگردد ولی ظالم است و عزیز نام میگیرد در حالی که ذلیل است و شریف نام برده میشود ولی حقیر است و کریم نام میگیرد در حالی که فرومایه است و صالح نام میگیرد، در حالی که بدکار است و سعید نام میگیرد در صورتی که بدبخت است و اسد و حنظله و علقمه نام میگیرد در حالی که اینگونه نیست.
پس پاک و منزه است خدایی که آنگونه است که خود را وصف کرده است و بالاتر است از آنچه که مخلوقاتش او را توصیف مینمایند.