این مثال که میگویند حدیث آحاد با متواتر فرق دارد، در برابر شماست. این ها میگویند عقیده فقط با احادیث متواتر ثابت میگردد. در نتیبجه با این عقیدهی شان گاهی در تناقض گوییهای بسیار شگفت انگیز گرفتار میشوند علت آن است که از منهج سلفی دورند؛ چرا که برخی از نصوص شرعی هم زمان مسئلهی اعتقادی و حکمی از احکام فقهی را در بر میگیرد، بطور مثال در صحیحین ابوهریره از پیامبر روایت میکند که هر گاه کسی از شما در تشهد آخر نشست باید از چهار چیز به الله پناه ببرد و بگوید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَهِ الْمَحْیَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَهِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ»: (الهی! از عذاب دوزخ و عذاب قبر و فتنهی زندها و مردهها و شر فتنهی مسیح دجال به تو پناه میبرم).[۱]
در این حدیث دستور داده شده است که از این چهار چیز به خداوند پناه ببریم، این از احکام فقهی و خبر واحد است که احکام شرعی با آنها ثابت میگردد؛ به همین سبب راهی جز عمل به این حدیث ندارند، در همین حدیث دستور داده شده از چهار چیز به خداوند پناه ببریم و بگوییم از عذاب قبر، و از فتنه ی زندهها مردهها و شر فتنه ی مسیح دجال به تو پناه میبریم! آیا آنان به عذاب قبر باور دارند؟ این جاست که گیر میکنند و در ضرب المثل میگویند: «فی حیص بیص»: (در تنگنای سخت گیر کردهاند).
آری، عذاب قبر مربوط به مباحث عقیده است و به باور آنها با روایات متواتر ثابت نشده است بنابراین باید آنان به عذاب قبر ایمان نداشته باشند. البته در قرآن به عذاب قبر در حق آل فرعون تصریح شده است، خداوند متعال میفرماید: «النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا»: ([آل فرعون] هر صبح و شام بر آتش عرضه میشوند). «غافر:۴۶»
درباره این آتش هم میگویند: عذاب فرعون و فرعونیان است. اما برای عموم کفار و سپس آن دسته از مسلمانانی که عذاب قبر برایشان ثابت است، ایمان ندارند. و این انگیزهای جز همان عقیده ی باطلشان ندارد. به این ترتیب آنان شمار بسیار زیادی از احادیث را به گمان این که به درجه تواتر نمیرسند، انکار میکنند. بطور مثال – ان شاء الله- شما آن حدیث صحیح بخاری را به خاطر دارید که ابن عباس میگوید: «أَنَّهُ مَرَّ بِقَبْرَیْنِ یُعَذَّبَانِ فَقَالَ إِنَّهُمَا لَیُعَذَّبَانِ وَمَا یُعَذَّبَانِ فِی کَبِیرٍ أَمَّا أَحَدُهُمَا فَکَانَ لَا یَسْتَتِرُ مِنْ الْبَوْلِ وَأَمَّا الْآخَرُ فَکَانَ یَمْشِی بِالنَّمِیمَهِ ثُمَّ أَخَذَ جَرِیدَهً رَطْبَهً فَشَقَّهَا بِنِصْفَیْنِ ثُمَّ غَرَزَ فِی کُلِّ قَبْرٍ وَاحِدَهً فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ صَنَعْتَ هَذَا فَقَالَ لَعَلَّهُ أَنْ یُخَفَّفَ عَنْهُمَا مَا لَمْ یَیْبَسَا»: (پیامبر از کنار دو قبر می گذشت که فرمود: این دو عذاب میشوند و به خاطر گناه کبیرهای عذاب نمیشوند، یکی از آنها سخن چینی میکرد و دومی خودش را از قطرات ادرار حفاظت نمیکرد. سپس دستور داد چوب تازهای از درخت خرما گرفت و آن را دو قسمت کرد و بر سر هر قبر یکی را قرار داد. وقتی علت را از ایشان پرسیدند. فرمود: امید است تا این دو تر هستند خداوند متعال از عذابشان بکاهد).[۲]
این حدیث در صحیح بخاری است و پیامبر تصریح میکند که این دو نفری که دارند عذاب قبر میکشند، مسلمان هستند و از خدا میخواهد که تا خشک شدن آن دو چوب تر عذابشان را تخفیف دهد. و نیز در حدیثی دیگر پیامبر میفرماید: «تَنَزَّهُوا مِنَ الْبَوْلِ؛ فَإِنَّ عَامَّهَ عَذَابِ الْقَبْرِ مِنَ الْبَوْلِ»: (از قطرههای ادار خودتان را پاک نگه دارید که بیشتر عذاب قبر از قطرهای ادرار است).[۳]
به همین صورت احادیث دراین باره بسیار زیادند و از همین دسته احادیث -با این که نمیخواهم بحث طولانی شود- آن حدیثی است که پیامبر از کنار قبر دو مشرکی که در دوران جاهلیت مرده بودند رد میشد که فرمود: «فَلَوْلَا أَنْ لَا تَدَافَنُوا لَدَعَوْتُ اللَّهَ أَنْ یُسْمِعَکُمْ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ الَّذِی أَسْمَعُ مِنْهُ»: (اگر بیم آن نبود که از دفن مردگان خود داری کنید [دعا میکردم]عذاب قبر را که من میشنوم، بشنوید).[۴]
علی رغم این که این احادیث در مورد عذاب قبر برای مشرکین و مسلمانان ثابت است، آنان این احادیث را قبول ندارند و به این روایات و مفاهیم ایمان ندارند؛ چرا که اینها احادیث آحاد هستند. حال موضع آنان در مورد حدیث ابوهریره که پیامبر میفرماید: «إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُکُمْ فَلْیَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ»: (هرگاه به تشهد (آخر ) نشستید از چهار چیز به الله پناه ببرید…) که یکی از آن چهار چیز عذاب قبر است. اگر از عذاب قبر به خداوند پناه ببرند که به این حکم شرعی که وظیفهیشان است عمل کردهاند چون در عمل به احادیث آحاد در احکام با ما اختلاف ندارند و این یک حکم فقهی است که رسول الله به ما دستور داده در تشهد آخر این دعا را بخوانیم، اگر عمل کنند که عقیدهیشان همین است و حق هم هست. چون با ما در این مورد که حکم فقهی است هم نظرند. از طرفی چگونه به این حدیث عمل میکنند درحالی که به عذاب قبر ایمان ندارند؟
به این ترتیب حیران، گمراه و منحرفاند، چون از اصل راه اصحاب پیامبر که بین حدیث احاد و متواتر فرقی قایل نبودند، منحرف شدهاند.