استعمال (علیه الصلاه والسلام یا صلی الله علیه وسلم) برای دیگر ‏أنبیا

استعمال (علیه الصلاه والسلام یا صلی الله علیه وسلم) برای دیگر ‏أنبیا نیز صحیح است و حتی برخی علما آن را برای غیر پیامبران نیز جایز می‌دانند، البته تحت ‏شرایطی که توضیح داده خواهد شد.‏

در جواز استعمال لفظ «علیه السلام» ‏برای غیر پیامبران بین علما اختلاف نظر وجود دارد، ‏همچنین در دعای صلاه (صلی الله علیه) بر شخص معینی اختلاف وجود دارد؛ ‏ ابن قیم/ در این مورد در کتاب خود به نام «جلاء الأفهام فی فضل الصلاه على محمد ‏خیر الأنام صلی الله علیه وسلم» مفصلا توضیح داده است؛ و نقل کرده که ابن عباس وطاووس ‏وعمر بن عبد العزیز وأبو حنیفه ومالک وسفیان بن عیینه وسفیان ثوری و اصحاب شافعی آن را ‏مکروه می‌دانند (یعنی استعمال «علیه السلام» یا «صلی الله علیه» را برای غیر پیامبران ‏مکروه می‌دانند)، ولی از قاضی أبی یعلى نقل می‌کند که حسن بصری وخصیف ومجاهد ‏و مقاتل بن سلیمان و مقاتل بن حیان و بیشتر اهل تفسیر آن را جایز می‌دانند. و باز (ابن قیم ) می‌گوید: امام احمد و اسحاق بن راهویه و ابی ثور ومحمد بن جریر طبری نیز بر این رأی هستند. ‏‏(یعنی استعمال «علیه السلام» یا «صلی الله علیه» را برای غیر پیامبران جایز می‌دانند.) ‏

سپس ابن قیم برای مخالفین این طرز دعا (علیه السلام یا صلی الله علیه) ده دلیل، و ‏برای موافقان چهارده دلیل ذکر می‌کند، و سپس در ادامه چنین می‌گوید:

«فصل الخطاب در این ‏مسئله آنست که دعای صلاه بر غیر از پیامبر (دو حالت دارد:) (حالت اول:) یا این دعا بر آل و ‏همسران و اولاد پیامبر و یا حتی غیر آن‌هاست، که در اینصورت دعای صلاه بر آن‌ها همراه با ‏پیامبرمشروع است و البته صلوات بر پیامبر به تنهایی و بدون داخل نمودن آل و اصحاب نیز ‏جایز است.‏

حالت دوم: اگر بر ملایکه یا اهل طاعت و تقوا به صورت عموم باشد و کسانی که در بین آن‌ها ‏پیامبران و غیر آن‌ها نیز وجود دارد، باز این دعا جایز است. مثلا گفته می‌شود: «اللهم صل على ‏ملائکتک المقربین وأهل طاعتک أجمعین»

اما اگر استعمال این دعا بر شخص یا طایفه‌‌ی معینی باشد، بگونه‌ای که آن دعا به عنوان ‏شعاری (فقط) برای آن‌ها قرار داده شود مکروه است، هرچند که عده‌ای آن را حرام می‌دانند علی ‏الخصوص هنگامی که این دعا به عنوان شعاری برای شخص معینی قرار داده شود درحالی که ‏برای افرادی که هم شأن آن شخص و یا حتی افضلتر از وی هستند استعمال نشود چنان‌که ‏روافض آن را برای علی رضی الله عنه بکار می‌برند (یعنی می‌گویند: علی علیه السلام) و هر‏گاه اسم علی را ذکر می‌کنند می‌گویند: علیه الصلاه والسلام، در حالی که این دعا را برای کسی ‏که از علی رضی الله عنه افضلتر است بکار نمی‌برند، و در اینحالت استعمال چنین دعایی ‏ممنوع است…‏

ولی اگر این دعا (دعای صلاه) بگونه‌ای استعمال شود که به عنوان شعار(مخصوص فرد ‏معینی) قرار نگیرد، (پس استمعماتل آن) ایرادی ندارد؛ مثلا صلاه بر کسی که زکات می‌دهد، ‏زیرا پیامبر صلی ‏الله علیه وسلم بر زن و شوهری صلاه فرستاد، و چنان‌که از علیس روایت است که ‏بر عمر صلاه فرستاد (علی رضی الله عنه به عمر گفت: صلى الله علیک). و بدین صورت بین ‏اختلاف وارده در این مسئله اتفاق حاصل و رأی صواب واضح می‌شود. «جلاء الأفهام» ص ‏‏(۴۶۵- ۴۸۲).‏

و شیخ ابن عثیمین می‌گوید: «صلوات بر غیر پیامبران، چنان‌که بر پیروان آن‌ها باشد، ‏با نص و اجماع جایز است (مثلا گفته شود: صلى الله علیه وسلم وعلى آله وصحبه وسلم) اما در ‏صلوات بر غیر پیامبران برای شخص معینی، بین اهل علم اختلاف است که آیا جایز است یا ‏خیر؟ صحیح آنست که (برای شخص معین نیز) جایز است، مثلا به شخص مؤمنی گفته شود: «صلی ‏الله علیه»، زیرا خداوند تبارک و تعالی به پیامبر ج فرمود: ﴿خُذۡ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡ صَدَقَهٗ تُطَهِّرُهُمۡ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیۡهِمۡۖ﴾ [التوبه: ۱۰۳] (از اموال آن‌ها صدقه‏اى (بعنوان زکات) بگیر، تا ‏بوسیله آن، آن‌ها را پاک سازى و پرورش دهى! و (به هنگام گرفتن زکات،) بر آن‌ها دعا کن)، ‏پس پیامبر ج بر کسی که زکات مالش را می‌آورد دعای (صلاه) می‌کرد و ‏هنگامی که (طایفه‌‌ی أبی أوفى ) زکات هایشان را آوردند فرمود: ‏«اللهم صلى على آل أبی ‏أوْفَى»‏ متفق علیه. مگر اینکه این شعار(صلوات) برای شخص معینی قرار داده شود که هرگاه ‏نام کسی برده شود، گفته شود: صلى الله علیه (که در آنصورت جایز نیست)، زیرا این امر جز برای انبیا جایز نیست، مثلا هر ‏وقت که نام ابوبکر را شنیدیم بگوییم: صلى الله علیه، یا هر وقت که نام عمر را شنیدیم بگوییم: ‏صلى الله علیه، یا هر وقت که نام عثمان را شنیدیم بگوییم: صلى الله علیه، یا هر وقت که نام ‏علی را شنیدیم بگوییم: صلى الله علیه ،( و این جایز نیست) یعنی این دعا (صلى الله علیه) جایز ‏نیست که به عنوان شعار برای شخص معینی استفاده شود. ‏«فتاوى نور على الدرب‎».

اما آنچه که مشهور است، اینست که:

– بنا به امر قرآن بر پیامبر صلاه و سلام فرستاد (یعنی: صلی الله علیه وسلم)، چنان‌که می‌فرماید:‏

﴿إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَٰٓئِکَتَهُۥ یُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِیِّۚ یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَیۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِیمًا۵۶﴾ [الأحزاب: ۵۶]‏.

یعنی: خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلاه مى‏فرستند؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، بر او صلاه ‏فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید.‏

– و به ‏تبعیت از پیامبر صلی الله علیه وسلم هنگام ذکر نام دیگر انبیاء از (علیه السلام) استفاده شود، ‏هرچند جایز است که از (صلی الله علیه وسلم) نیز برای دیگر پیامبران استفاده شود. پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمودند: «أحب الصلاه إلى الله صلاه داود علیه السلام‎..‎‏ الحدیث» ‏روایت بخاری. یعنی: محبوبترین نماز نزد خداوند، نماز داود علیه السلام است…

و نیز در مورد کعبه فرمودند:‏‎ «لبنیته على أساس إبراهیم علیه السلام‎».‏‎ ‎روایت بخاری. یعنی: تا کعبه را براساس (بنای) ابراهیم علیه السلام بنا کنم.‏

مشاهده می‌شود پیامبر صلی الله علیه وسلم در هنگام ذکر نام داود و ابراهیم از شعار علیه ‏السلام استفاده کردند و این رهنمودی برای دیگر مسلمانان است تا هنگام ذکر پیامبران از شعار ‏‏«علیه السلام» استفاده شود.‏

– و بهتر ‏است که بموجب آیات قرآن کریم، هنگام ذکر نام صحابه یا اهل بیتی که صحابی هم است از ‏اصطلاح (رضی الله عنه) استفاده کرد، چنان‌که خداوند متعال در شأن اصحابش می‌فرمایند: ﴿رَّضِیَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُ﴾ [التوبه: ۱۰۰]. یعنی: خداوند از آن‌ها خشنود گشت، و آن‌ها (نیز) از او خشنود شدند.

– و به هنگام شنیدن نام علما از اهل بیت و دیگران یا سایر مومنان ‏‏«رحمه الله» اگر فوت کرده باشند و «حفظه الله» اگر در قید حیات باشند، استفاده شود. و در هیچیک از آن‌ها اختصار به رمز جایز نیست. والله ‏تعالی اعلم

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …