استصحاب حکمِ اباحهی اصلیِ اشیاء[۱]
اشیاء سودمندی چون غذا، نوشیدنی، حیوانات، گیاهان و جمادات که دلیلی برای تحریم آنها یافت نمیشود، مباح هستند، زیرا اباحه حکمِ اصلیِ موجودات هستی است و از جملهی آن، فقط مواردی تحریم میشوند که شارع به دلیل وجود ضرر در آنها اقدام به تحریمشان نموده است و دلیلِ این که حکمِ اصلیِ اشیای سودمند اباحه است، این قول خدای متعال است که در امتنان بر بندگان خود میفرماید: ﴿وَسَخَّرَ لَکُم مَّا فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِی ٱلۡأَرۡضِ جَمِیعٗا مِّنۡهُۚ﴾ [الجاثیه: ۱۳]، «و (خداوند) همهی آنچه را که در آسمانها و زمین است، از ناحیهی خود مسخر شما کرده است». و نیز میفرماید: ﴿هُوَ ٱلَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی ٱلۡأَرۡضِ جَمِیعٗا﴾ [البقره: ۲۹]، «خدا آن کسی است که همهی موجودات و پدیدههای روی زمین را برای شما آفرید». و بدیهی است که امتنان و تسخیر فقط وقتی انجام میشود که انتفاع از این مخلوقات مباح باشد؛ اما در اشیاء مضر، اصل بر تحریم است، زیرا رسول خدا صلی الله علیه وسلممیفرمایند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ»، «کسی حق ضرر زدن به دیگران و جبران ضرر با ضرر را ندارد».
[۱]– لطایف الإشارات، ص ۵۵- ۵۶٫