مالکیه در مورد عدم اعتبار عقود و اقرارات فرد مست، چنین استدلال کردهاند که: شرط صحت عقد این است که عاقد دارای تمییز باشد و حال آن که فرد مست فاقد تمییز است. اینان در مورد اقرارات میگویند که: اقرار وی در این حالت؛ یا به مال است که اقرارش به مال در این حالت صحیح نیست، زیرا وی به سبب مستی محجور علیه است؛ یا این که اقرار به غیر مال است که در این مورد باید گفت که: حدیث ماعز[۱] بر الغای اقرار فرد مست دلالت دارد.
ادلهی مالکیه در مورد صحتِ دیگر اقوال فرد مست نیز، همان ادلّهی کسانی است که قایل به صحت مطلق آن میباشند.
[۱]– این حدیث در این باره است که ماعز زنا کرد و نزد رسول خدا ج به آن اقرار نمود و رسول خدا از وی سؤال کرد یا دهان او را بویید تا مطمئن شود که مست است یا خیر، و این دلالت دارد بر آن که اقرار سکران معتبر نیست.