کم توفیقی و فساد و بطلان رای و دست نیابی به حق و فاسد شدن قلب و سستی در ذکر و هدر دادن وقت و منفور شدن در نزد مردم و ترس و وحشت مابین بنده و پروردگار (نه ترس مفید که خشیت باشد بلکه ترس بد و وحشت و عدم توان در قرب به الله)
و اجابت نشدن دعا و سخت دلی و از بین رفتن برکت در رزق و عمر و محروم شدن از علم و ذلیل و خوار شدن و پست شدن و شکست از دشمنان و تنگی سینه و مبتلا شدن به همنشینان بد که قلب را فاسد کرده و وقت را از بین میبرند و طولانی شدن غم و غصه و سختی زندگی و پوشیده شدن آرزوها
از معصیت و غفلت از ذکر الله به وجود می آید همانگونه که گیاهان از آب و سوختن از آتش به وجود می آید.و متضاد این موارد که ذکر شد از عبادت به دست می آید
قلّه التَّوْفِیق وَفَسَاد الرَّأْی وخفاء الْحق وَفَسَاد الْقلب وخمول الذّکر وإضاعه الْوَقْت ونفره الْخلق والوحشه بَین العَبْد وَبَین ربّه وَمنع إِجَابَه الدُّعَاء وقسوه الْقلب ومحق الْبرکَه فِی الرزق والعمر وحرمان الْعلم ولباس الذل وإهانه الْعَدو وضیق الصَّدْر والابتلاء بقرناء السوء الَّذین یفسدون الْقلب ویضیعون الْوَقْت وَطول الْهم وَالْغَم وضنک الْمَعیشَه وکسف البال تتولّد من الْمعْصِیَه والغفله عَن ذکر الله کَمَا یتولّد الزَّرْع عَن المَاء والإحراق عَن النَّار وأضداد هَذِه تتولّد عَن الطَّاعَه.
الفَـــــــوَائِــــــــد لِـــــ {الإمام ابْنِ القَیِّــــــم الجَوزِیِّهِ }ص ۳۲_۳۳٫