اسباب لازم برای توحید مذاهب (۱)

اسباب لازم برای توحید مذاهب (۱)

بدون شک، وحدت بین مسلمانان در عقیده و عمل همان شرط اساسی و مهم برای بدست آوردن عزّت وحدت آنان است و این وحدت کلید پیروزی و موفقیت است که خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به آن تشویق و تحریض کرده و می‌فرماید:

﴿وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِیعٗا وَلَا تَفَرَّقُواْ﴾ [البقره: ۱۰۳]. «و همگی به رشته (ناگسستنی قرآن] خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید»

﴿وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِ﴾ [المائده: ۲]. «در راه نیکی و پرهیزگاری همدگیر را یاری و پشتیبانی نمائید و همدیگر را در راه تجاوز وستمکاری یاری و پشتیبانی مکنید»

﴿وَلَا تَکُونُواْ مِنَ ٱلۡمُشۡرِکِینَ ٣١ مِنَ ٱلَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمۡ وَکَانُواْ شِیَعٗاۖ کُلُّ حِزۡبِۢ بِمَا لَدَیۡهِمۡ فَرِحُونَ ٣٢﴾ [الروم: ۳۱- ۳۲]. «از زمره مشرکان نگردید… از آن کسانی که آئین خود را پراکنده و بخش بخش کرده‌اند و به دسته‌ها و گروه‌های گوناگونی تقسیم شده‌اند. هر گروهی هم از روش و آئینی که دارد خرسند و خوشحال است او مکتب و مذهب ساخته هوی و هوس خود را حق می‌پندارد…] تا آخر».

بدون شک وحدت آراء ونظرات و عقاید مسلمانان از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عواملی است که احساسات و عواطف آنان را یکی کرده و احساس تعاون و همکاری و همچنین زحمت و تلاش و کوشش برای هم دیگر و اینکه یکدیگر را پشتیبانی کردن، و با یکدیگر متّحد بودن که از فایده‌های عظیمی که در بر دارد، تقویت مسلمانان و جمع کردن گروه‌های مختلف پراکنده و ترساندن دشمنان و ثابت ماندن بر این روش و طریقه است، ر ا در بین مسلمانان ایجاد خواهد کرد.اما از آن جایی که مرجع تمامی مسلمانان یکی است و آن کتاب پروردگارشان – سبحانه و تعالی – و سنّت رسولشانص است. و این تنها مرجع برای مسلمانان است همانطور که خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: ﴿فَإِن تَنَٰزَعۡتُمۡ فِی شَیۡءٖ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ﴾ [النساء: ۵۹]. «اگر در چیزی اختلاف پیدا کردید برای حل آن به الله(قرآن) و رسول (سنت) مراجعه کنید»

و همچنین از آن جائیکه تعدّد مذاهب فقهی اسلامی در بین آراء و احکام و عادات مسلمانان، تفرقه و جدایی ایجاد کرده و آنان را از هم دور کرده است، و چه بسا باعث ایجاد دشمنی و خصومت و اختلاف در بین آنان شده است همانطور که در عصر انحطاط و پست گرایی بسیار اتفاق افتاده است.

بخاطر وجود همین مسأله اگریک دولت اسلامی برای مسلمانان ایجاد شود، و بخواهد احکام اسلامی را در بین جوامع اسلامی اجرا کرده و به آن‌ها در جامعه نظم ببخشد، مشکل عظیمی ایجاد خواهد کرد. زیرا دچار سرگردانی بزرگی خواهد شد که به کدام مذهب عمل کند، باعث ایجاد ناراحتی در بین دیگر مذاهب فقهی خواهد شد. و اگر بخواهد تمامی احکام یک مذهب را در یک شهریاکشور به مرحله اجرا درآورد در این اختلاف بزرگی در رابطه با قوانین اسلامی در شهرهای دیگر اسلامی به وجود خواهند آمد، اضافه بر اینکه امکان اجرایی احکام اسلامی یک مذهب به طور کلی وجود ندارد زیرا امکان دارد که در یک شهر دو مذهب به یک اندازه و به تعداد مساوی وجود داشته باشند، از آن جائیکه یکی از بزرگ‌ترین دلایل اختلاف در بین مذاهب فقهی همان بوجود آمدن فقه قبل از جمع کردن سنّت و تدوین و تدریس، تحقیق و شرح آن، بود…

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …