اسباب جلوگیری از سحر و چشم زخم

جلوگیری از خروج کودکان از منزل هنگام غروب،
رسول الله ص فرموده است: «هنگامیکه آغاز شب باشد  یا فرمود هنگامی که وارد شامگاهان شدید (وقت غروب) بچه های خردسال تان را مواظبت کنید زیرا در این هنگام شیطان ها منتشر میشوند و چون پاسی از شب گذشت (بعدازغروب وکمی بعدازآن) آنها را آزاد بگذارید.
(رواه البخاری و مسلم، کتاب الاشربه، باب ۱۲، حدیث ۹۷٫)

زدودن خانه از آلات سنگی، مجسمه ها، عکسها و سگها که موجودات ذی روح
هستند،
از پیامبر اکرم ص ثابت است که فرشتگان به خانه ای که این چیزها [یعنی سگ، عکسهای ذی روح ومجسمه ها] هستند، وارد نمیشوند و همچنین پاکسازی خانه از وجود آلات لهو و لعب و نغمه و سایر آلات [نیز جزو اسباب جلوگیری از سحر و چشم زخم میباشد].

خوردن هفت دانه خرمای عجوه در صبح (نوعی خرمای موجود درمدینه)
بخاری و مسلم از آن حضرت ص روایت کرده اند که: «هر کس صبحگاهان هفت دانه خرمای عجوه بخورد، سم و سحر در آن روز ضرری به او نخواهند رسانید».
(رواه البخاری و مسلم، کتاب الاشربه، باب ۲۷، حدیث ۱۵۵٫)

حضرت شیخ عبدالعزیز میفرماید: امید است [کلمه خرما] که آن شامل همه نوع خرماها شود، چرا که معنی در تمام انواع خرماها موجود است. پس این معنی [خرما] به صورت عام موجود است.

روش معالجه
حضرت ابن قیم فرموده است: «ازسودمندترین (وسایل) علاج های سحر داروهای معنوی است، آری ادویه های معنوی به ذاته داروهای سودمند هستند. پس اگر قلب انسان مالامال از [خوف و عظمت] خداوند و لبریز از ذکر او تعالی باشد و انسان دعا و ذکر و تعویذاتی را ورد کند که این دعاها [اذکار] و تعویذات بر او اثر میگذارد و هیچ خللی در او بوجود نمیآید و بر قلب و زبانش مطابق میشود، و این از بزرگترین اسبابهایی است که از اصابت سحر و نظر بد بر انسان جلوگیری میکند و این کار از بزرگترین معالجات سحر بعد از مبتلا شدن به آن میباشد.

معوذتان

امام بخاری و مسلم از حضرت عایشه روایت کرده اند که پیامبراکرم ص هنگامی که از دردی می نالید، معوذتین (دو سوره فلق و ناس) راخوانده، برخود دم میکردند.
حضرت ابن قیم می فرماید: «منظور از این کلام درباره این سوره، بیان منفعت های عظیم این دو سوره و شدت احتیاج و بلکه ضرورت به آنها [در این مواقع] است، و اینکه هیچ کس از آن بی نیاز نیست و اینکه این دو سوره تاثیر بسزایی در دفع سحر و چشم زخم و دیگر شرارت ها دارد.
چه بسا احتیاج انسان به استعاذه با این دو سوره بیشتر و مهمتر از احتیاج انسان به نفس، غذا، نوشیدنی و لباس میباشد.

خواندن سوره فاتحه
روزی عده ای از صحابه کرام در حال مسافرت بودند که از قبیله ای عبور کردند، رئیس آن قبیله را [عقرب یا مار گزنده ای] گزیده بود، یکی از صحابه کرام وی را با سوره فاتحه تعویذ کرد که آن شخص [رئیس قبیله] بلند شد طوری که گویا اصلاً چیزی به او اصابت نکرده بود. پس وقتی که پیامبر اکرم ص را از جریان با خبر کردند، آن حضرت ص تبسم نمود و کارش را با سکوتش تأیید فرمود.

حضرت ابن قیم فرمودند: [در مکه مکرمه زمانی بر من گذشت که در آن وقت مریض شدم، طبیب و دوا در آنجا نبود، پس به وسیله سوره فاتحه خودم را معالجه میکردم و مقداری از آب زمزم را میگرفتم و در آن [سوره فاتحه را میخواندم و در آب دم میکردم] پی در پی خواندم و آب را نوشیدم، و بدینوسیله سلامتی کامل ام را یافتم، سپس با اطمینان کامل از آن به بعد در بیشتر دردها از این روش استفاده میبردم و بدین ( صورت از آن بیشترین فایده را بردم] (زاد المعاد، ج۴، ص۱۷٫)

از دعاهای گرانقدر

«اللَّهم رب الناسِ أَذْهبِ الباس، اشفه وأَنت الشافی، لاَ شفَاءَ إِلَّا شفَاؤک، شفَاءً لاَ یغادر سقَما».
«بار خدایا! ای خدای انسانها سختی و دشواری (مرض) را از من دور بگردان، مرا شفا بده همانا تو شفادهنده هستی و هیچ موجودی غیر از تو شفا نمیکند مگر تو شفا میکنی و چنان شفا دادنی که پس از آن هیچگونه بیماری باقی نماند».
دستت را برروی جائی که درد در همان قسمت بدنت است قرار بده و بگو: بسم الله (سه بار) وهفت مرتبه میگویی: «أعوذُ بِعزه اللهِ وقُدرته من شر ما أجِد وأحاذر».
«من به عزت و قدرت خدا پناه میبرم از بدی چیزی که مییابم، از درد در حال حاضر و میترسم از زیادت و سرایت آن در مال».
«بِسمِ اللهِ أرقیک من کلِّ شئ یؤذیک من شر کلِّ نفسٍ أو عینٍ حاسد؛ اللهُ یشفیِک بِسمِ اللهِ أرقیِک».
«به نام خداوند تو را از هر چیزی که اذیت و ضرر به تو میرساند و از شر هر نفس بد یا چشم حسود رقیه میکنم خداوند تو را شفا بدهد و به نام خداوند تو را تعویذ مینمایم».
(ابن ماجه، ۳۵۲۴)

:ازجمله علاج سودمند برای سحر غیر ازبلاها:

توبه کردن به سوی خداوند و زیادی استغفار است چرا که همین گناهان اسباب گرفتاری و مصیبتها و بلاها هستند و توبه هم در واقع دوای آنها (مصیبتها و بلاها) است. نبی خدا حضرت صالح خطاب به قومش چنین فرمود:
[۴۶ :النمل] «اگر چه شما بسوی خدا استغفار کنید، شاید که (خداوند) بر شما رحم بیاورد و
گناهان شما را ببخشاید».
پس نفست را محاسبه کن و در کارهایت جستجو نمای همانا آنچه که از طرف نفست[خطائی] را مرتکب شدی خواهی یافت زیرا که خداوند بر بندگانش ظلم نمیکند (و این انسانها هستند که با انجام گناهان خود از خداوند روی برمیگردانند و بر خود ظلم میکنند».

معالجه کسی که بر اثر اصابت سحر نمی تواند با همسرش همبستر بشود

علاوه بر اسبابی که قبلاً برای علاج سحر گفتیم، حضرت شیخ عبدالعزیز بن باز
میفرماید: [برای معالجه سحر بعد از اینکه دچار آن شدید ـ مخصوصاً برای مردانی این معالجه سودمند است که به سحر دچار شدند و در اثر سحر نمیتوانند با همسرشان همبستر شوند ـ هفت برگ سدر سبز (نوعی گیاه) را بگیرد سپس آنرا با سنگ و یا هر وسیله أی له بکند و آن برگهای کوبیده شده را در ظرفی بریزد و روی آن مقداری آب که برای غسل لازم است بریزد. وآیت الکرسی و «قُل یاأیهاالکافرونَ»،«قُل هواللهُ أحد»،
{قُل أعوذُبِربِّ الفَلَقِ، قُل أعوذُبِربِّ الناسِ} و آیات سحری که در سوره أعراف وجود دارند، بخواند که آن آیات فرموده خداوند سبحان اند که میفرماید:
[الأعراف: ۱۱۹-۱۱۷] «وبه موسی وحی کردیم که عصای خود را بیندازد. ناگهان (بصورت اژدهائی در آمد) و بسرعت آنچه را به هم میبافتند (و تزویرهائی را که مینمودند) همه را بلعید. پس حق (یعنی صدق موسی) ثابت و ظاهر گردید و آنچه آنان میکردند باطل شد و پوچ از آب در آمد. در آنجا (که فرعون و فرعونیان گرد آمده بودند.) شکست خوردند و خوار و رسواتر گشتند».
و نیز این آیات سوره یونس را بخواند که خدای سبحان میفرماید:
[۸۱-۷۹ :یونس] «فرعون گفت: همه جادوگران ماهر و زبر دست را به پیش من بیاورید (تا کار این جادوگر را بسازیم). هنگامی که جادوگران گرد آمدند، موسی به ایشان گفت: (هر چه از فنون سحر میدانید بکار بندید و) آنچه میتوانید بیندازید و بیفکنید تا ببینیم. هنگامی که (ریسمان و عصاهای خود را) انداختند. موسی گفت: آنچه ارائه دادید واقعا جادوست، قطعا خداوند آن را پوچ و نابود خواهد کرد و (جای شگفت نیست، چرا که) خداوند کار تبهکاران را ابقا و دوام نمیبخشد و شایسته و سودمند نمیگرداند. خداوند با سخنان خود (بر انبیاء نازل میکند) حق را پایدار و ماندگار میگرداند هر چند که گناهکاران و بزهکاران نپسندند».
و آیاتی که درسوره طه است:
[۶۹-۶۵ :طه] «(جادوگران باد به غبغب انداخته) گفتند: ای موسی آیا تو اول (هنرنمائی خود را میکنی و عصای خود را) می اندازی، یا اول (دست بکار شویم و اسباب و ادوات جادوی خویش را) بیندازیم (وکار تو را یکسره سازیم). (موسی) گفت: شما اول (شروع کنید و آنچه دارید جلو) بیندازید، (آنان طنابها و عصاهای خود را انداختند، موسی) چنان به نظرش رسید که بر اثر جادوی ایشان، بناگاه طنابها و عصاهای آنان مار شدند و میخزیدند و تند راه میروند. گفتیم: مترس! حتما تو برتری (و بر آنان چیره میشوی و کارهای باطل شان را شکست خواهی داد. و چیزی را که در دست راست داری بیفکن تا همه ساخته های (مزورانه و شعبده بازیهای مکارانه) ایشان را بسرعت ببلعد. چرا که کارهایی را که کردند نیرنگ جادوگری است و جادوگر هر کجا برود پیروز نمیشود».
و بعد از خواندن آنچه بیان شد [ذکر، دعاها و آیات] در آب مقداری از آن را بنوشد و با بقیه آن غسل نماید وبدینوسیله إن شاءالله تعالی دردت بر طرف خواهد شد و اگر برای استفاده از این روش به دو مرتبه یا بیشتر نیاز داشت پس مشکلی نیست این کار را انجام دهد تا اینکه درد از بین برود.

معالجه کسی که مبتلا به چشم زخم شده است

١ـ تعویذ با قرآن و ادعیه مبارکه همانطوری که قبلاٌ ذکر شد.

۲- شخصی که گمان میرود او چشم زخم کرده است، از او خواسته شود تا غسل کند بدلیل فرموده پیامبر اکرم که میفرماید:
«نظر، حق است و اگر چیزی میتوانست بر تقدیر پیشی بجوید همانا نظر بر آنان پیشی میجست و هر گاه به غسل دادن خواسته شدید (جهت رفع نظر) غسل کنید».
(رواه مسلم، مترجم، در النهایه ابن اثیر، ج۳، ص۳۶۸ در مورد ترتیب غسل به طور کامل توضیح داده شده است).

در حدیث شیوه غسل آمده است: به شخص چشم زخم کننده دستور داده میشود تا وضو بگیرد پس او صورت و دو دستش را تا آرنجها و زانو و درون ازارش را بشوید سپس [آن آب که او غسل کرده است را] بر روی شخصی که چشم خورده است بریزند؛
معنای لفظ یکفأ الإناء من خلفه [که در روایت است] اینست که: از پشت سر چشم خورده، یعنی یک دفعه و غافلگیرانه آبها را روی او بریزند و لفظ «داخله ازاره» [که در حدیث آمده] را برخی از اهل علم به قسمت داخلی شلوار که با بدن در ارتباط است تفسیر کرده اند.
جناب شیخ محمد العثیمین میفرماید: «وشاید یکی از مصادیق آن (داخله
( ازار) قسمت داخلی چفیه سر مردان و کلاه و پیراهن شخص [چشم زننده] باشد»..
(مجموعه فتاوی شیخ محمد العثیمین، ج۱، ص ۱۳۶).

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …