اسباب بوجود آمدن حسادت

۱- تکبر

مانند برخورد کفار قریش نسبت به رسول الله صلی الله علیه و سلم که گفتند چگونه یک جوان یتیم بر ما مقدم باشد و بر سر ما گام بردارد و این تکبر و خودبرتربینی آنها منجر به حسادت شد تا جایی که گفتند: «لولا نزل هذا القرآن علی رجل من القریتین عظیم» چه می شد اگر این قرآن بر مرد بزرگی از این دو شهر نازل می شد.

۲- حب دنیا و مظاهر مادی چون ریاست ، پست و مقام ، ثروت ، تظاهر و تسلط بر دیگران

شخص حسود وقتی که نعمتی به کسی می رسد غمگین و افسرده می شود اما با وارد آمدن مصیبت به آن شخص یا ارتکاب گناه از طرف او خوشحال و شادمان می گردد این در واقع صفت منافقین است و یک مومن حقیقی هرگز اجازه نمی دهد که چنین چیزی در قلب او خطور کند.

۳- فخر فروشی و تظاهر بیش از حد در داشته ها و نعمت ها

رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: ( استعینوا علی قضاء الحوائج بسترها فإن کل ذی نعمه محسود ) یعنی در انجام کارها و برآوردن نیازهایتان از کتمان و مخفی کاری کمک بگیرید چرا که هر صاحب نعمتی حتما مورد حسادت قرار خواهد گرفت.

اگر چه تحدث و بیان نعمتهایی که پروردگار در زندگی به ما داده لازم است اما به این معنا نیست که انسان هیچ سری نداشته باشد و تمام داشته ها و زندگی شخصی خود را پیش روی عموم قرار دهد بلکه با ستر و پوشاندن بعضی از نعمتهای خصوصی مانع از برانگیخته شدن حسادت دیگران شود.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …