اساس و منشأ فرقه بهائیت

تعریف بهائیت: بهائیت یک دین اختراع شده است که حسین علی ملقب به “بهاء” آن را ایجاد و آشکار نمود؛ کسی که مدعی نبوت شد و به گمانش به واسطه ظهور و بعثت او شریعت اسلام نسخ شده است.

مؤسسان آن: میرزا حسین علی ملقب به “بهاء” در روستای نور منطقه مازندران ایران در سال ۱۲۳۳ ه. متولد شد. میرزا حسین علی با یکی از مدعیان نبوت به نام “باب” ملاقات نمود و جزو مریدان او گردید و تا زمانیکه “باب” مْرد از جمله پیروان او بود ولی بعد از مرگ “باب” با برادرش “صبح الازل” بر سر جانشینی باب دچار نزاع و اختلاف شدند و همین امر منجر به تفرقه و دوری آنها از لحاظ جسمی و فکری شد.

پس از مرگ “باب”، “بهاء” مدعی نبوت شد ولی تنها به این ادعا اکتفا نکرد بلکه از آن هم پا فراتر گذشته و مدعی الوهیت گردید؛ بدین معنی که او همان پاینده پابرجایی است که می ماند و جاوید می باشد و مدعی شد روح خداست و او همان کسی است که پیامبران و رسولان را مبعوث داشته و ادیان را به صورت وحی ارسال و به گمانش “باب” تنها پیامبری بود که کار مهمش بشارت به ظهور او بوده است.

عقاید و افکار و شعائر بهائیت

۱٫   ایمان به اینکه خدوند در بعضی از مخلوقات حلول می یابد و از آن جمله به حل شدن خداوند در باب و بهاء معتقدند (یعنی در آنها وارد شده و با آنها یکی شده است.).

۲٫       به تناسخ کائنات معتقدند و وجود پاداش و عقاب را تنها روحی می دانند.

۳٫   معتقد به صحیح بودن همه دینها هستند و تورات و انجیل را تحریف شده نمی دانند و معتقدند که همه دینها باید در دین واحدی که بهائیت است جمع گردند.

۴٫      بودا، کنفوسیوس، برهما و زرتشت و سایر حکما در هند و چین و فارس را پیامبر می دانند و به نبوت آنها معتقدند.

۵٫       مانند نصاری به کشتن و صلیب زدن عیسی  علیه الصلاه و السلام معتقدند.

۶٫      منکر معجزات انبیاء و حقیقت ملائکه و جن هستند همانگونه که منکر بهشت و جهنم می باشند.

۷٫       حجاب را حرام و معته را حلال و به اشتراکیت در زن و مال معتقدند.

۸٫       معتقدند که دین “باب” نسخ کننده شریعت محمد صلی الله علیه و سلم است.

۹٫      قیامت را به ظهور باب تأویل می کنند و به جای مسجد الحرام، بهجه در عکا را قبله خویش قرار داده اند.

۱۰٫ در روز سه دفعه نماز می خوانند و هر نماز نزد آنها سه رکعت است. اوقات نماز نزد آنها صبح، ظهر و عشاء می باشد. و با آب سرد وضو می گیرند و در صورتی که آب نیابند به گفتن نام خدا به جای وضو اکتفا می کنند و پنج بار می گویند: بسم الله الأطهر الأطهر “.

۱۱٫   نماز جماعت را جز هنگام نماز میت جایز نمی دانند.

۱۲٫  بهائیت عدد ۱۹ را مقدس می دانند، تعداد ماههای سال نزد آنها ۱۹ می باشد و هر ماه را ۱۹ روز می دانند.

۱۳٫ بهائی ها یک ماه بهائی را روزه می گیرند که اسم آن”علا” می باشد و از ۲ مارس تا ۲۱ همان ماه ادامه می یابد که آخرین ماه بهائیت می باشد و در آن از زمان طلوع تا غروب آفتاب از خوردن طعام خودداری می کنند، و به دنبال ماهی که در آن روزه بوده اند عید نوروز فرا می رسد، و از سن ۱۱ تا ۴۲ سالگی روزه می گیرند و روزه بر افراد خارج از این سن لازم نیست.

۱۴٫ بهائیت جهاد و هرگونه اقدام مسلحانه و اظهار مخالفت با کافران حربی را در راستای خدمت به منافع استعمارگران حرام می دانند.

۱۵٫  منکر ختم نبوت به وسیله محمد صلی الله علیه و سلم هستند و ادعا می کنند نبوت بعد از او نیز استمرار دارد.

۱۶٫ حج کردن در مکه را باطل دانسته و به همین سبب حج کردنشان به همان جایی است که بهاء الله در آن دفن شده است که آن بهجه عکا در فلسطین می باشد.

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

طغیان علیه نبوت محمد صلی الله علیه وسلم

انکار مفاهیم، معانی پی در پی و جایگذاری کلمات شریعت و تقسیم بندی قرآن و …