از پول مال دزدی و پول فروش مواد مخدر حج انسان قبول میشود؟

از پول مال دزدی و پول فروش مواد مخدر حج انسان میشود و صواب حج را میبرد یا خیر؟

 

الحمدلله،

سرمایه ی کسی که آن را از دزدی، زورگیری، اختلاس، ربا، رشوه. فریب، پول شراب یا مانند آن به دست می‌آورد حرام و نجس است.و او صاحب این مال نیست و لذا باید از آن مال دزدی یا حرام خلاصی یابد.و مال دزدی را به صاحبش برگرداند و یا اگر از راه فروش مخدرات بدست آورده،برای رهایی از آن اموال، آنها را انفاق نماید.نه به نیت صدقه و نیل به ثواب (زیرا در انفاق مال حرام ثوابی به شخص نمی رسد).و اگر خود محتاج بود به قدر نیازش از آن استفاده کند و بقیه را انفاق نماید تا از آن خلاص شود.ولی حج کردن با آن پولها جایز نیست زیرا الله پاک است و بجز پاک قبول نمی کند.و لازمست توبه کند.

عن أبی هریرهَ – رَضِی اللهُ عَنْهُ – قالَ: قالَ رسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللهَ تَعَالَی طَیِّبٌ لاَ یَقْبَلُ إِلاَّ طَیِّبًا، وإِنَّ اللهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِینَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِینَ، فَقَالَ تَعَالَی: ﴿ یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ﴾ [المؤمنون: ۵۱]. وَقَالَ تَعَالَی: ( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ ) [البقره: ۱۷۲].

ثُمَّ ذَکَرَ الرَّجُلَ یُطِیلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ، یَمُدُّ یَدَیْهِ إِلَی السَّماءِ یا رَبُّ.. یا رَبُّ، وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ، وَمَشْرَبُهُ حَرَامِ، وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ، وَغُذِّیَ بِالْحَرَامَ، فَأَنَّی یُسْتَجَابُ لَهُ؟! رواه مُسْلمٌ.

 

یعنی:از ابی هریره – خدا از خوشنود باد – روایت است که گفت: پیغمبر خدا فرمود: محققاً خدای تعالی پاک است و نمی‌پذیرد مگر پاکیزه را، و به حقیقت خدا مؤمنان را امر فرمود به آنچه پیغمبران را به آن فرمان داد؛ زیرا خدای تعالی فرمود: «ای پیغمبران! از پاکیزه‌ها بخورید و کار شایسته را انجام دهید! و فرمود:«ای مردمی که ایمان آورده اید! از پاکیزه‌هایی که روزی‌تان نمودیم بخورید!. پس از آن پیغمبر مردی را یاد فرمود که به مسافرت طول می‌دهد و به حال پراکنده مویی و گردآلود رویی دو دستش را به سوی آسمان بلند می‌کند و می‌گوید: ای پروردگار من! در حالی که خوراکش حرام و آبش حرام است، و پوشاکش حرام است و تغذیه شده به حرام – با این حال چگونه دعایش اجابت می‌شود؟.این حدیث صحیح را مسلم روایت نموده است.

 

علمای شافعیه چنانکه نووی از غزالی نقل می کند،می گویند: چنانچه شخصی مالی نداشت بجز مال حرام مطلق ( یعنی ترکیبی از حلال و حرام نباشد بطوریکه تشخیص مقدار حلال و حرام اموال ممکن نباشد) بر وی نه حجی لازم است نه زکات و بجای آن نمی تواند کفاره هم بپردازد.

و علمای حنبلی می گویند: خرج کردن مالی که از شخصی غصب شده باشد حرام است و صحیح نیست، و این همانند وضو گرفتن با آب غصبی است و یا نماز خواندن با لباس غصب شده یا در مکان غصب شده،و شبیه دادن زکات از اموال شخصیکه از وی غصب کرده اند و یا حج کردن با آن اموال( که همگی نادرستند).

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …