از نشانه های بارز دعوت سلفیت، آسان نمودن پایبندیِ علمی و عملی به اسلام است، می توانید در این مورد توضیح دهید؟

از ویژگی های آشکار دعوت سلفیت این است که فهم اسلام را برای مردم آسان می گرداند. دروازه های تحصیل و فهم قرآن و سنت را بدون هیچ محدودیت و سختی، باز می نماید. فراگیریِ علم، حقّی محفوظ برای تمام اقشار جامعه است. یادگیریِ برخی از موارد علمی بر مسلمانان واجب است. ارتباط و پیوند با قرآن چه در تدبر و اندیشه و چه در تلاوت، امریست که شریعت، هر مسلمان را بدان دستور داده است. رسول صلی الله علیه و سلم هم ما را به یادگیری سنتش و حفظ و فهم آن تشویق نموده است.

  بدون شک اسلام دینی ست که در فهم و دانش، عمل و اجرا برای هر مسلمان، آسان شده است. الله متعال  فرموده است: *وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ*: (و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان کرده‌ایم؛ پس آیا پندگیرنده‌اى هست؟) .

  در حدیث مرفوع خوانده ایم: «إِنَّ هذا الدینَ یُسرٌ»: (قطعاً این دین آسان است) . این آسانی در تمام ابعاد دینی است. لذا فهم و عمل به دین در دست گروهی خاص با پوشش و تکلّم به لهجه ای خاص محدود نمی-شود که بر مردم لازم باشد بدون بینش و آگاهی پشت سر آنان حرکت کنند و از آنان تقلید نمایند. اگر آسان بودن این دین در دوران گذشته مورد نیاز و مطلوب بوده است، امروزه به آن ضرورت و نیاز بیشتری است. خصوصاً که علوم دنیوی سالیان متمادی از حیات انسان را صرف خود می کنند تا بتوان آن را حفظ کرده و بر تمام جوانبش احاطه  پیدا نمود.

  اما در سایه ی دعوت سلفیت می بینیم جوانِ مسلمان به سرعت، بسیاری ازعلوم دینی را فرا می گیرد و در مدت کوتاهی قادر است به طور واضح به صورت کلی دین را در قالبِ عقیده، شریعت و سلوک نظاره گر باشد. کسی که می خواهد علوم دینی را بیاموزد، فراگیری این علوم او را اگر دانشجو، تاجر، پزشک و مهندس باشد، از شغل و کار و حرفه اش باز نمی دارد. فردِ سلفی یادگیریِ توحید، احکام عبادات، حلال و حرام در معاملات، و هر اخلاقی که شایسته است مسلمان به آن آراسته باشد را، در چارچوب دلایل قرآن و سنت و دور از هر گونه حاشیه و معمّا و چیستان که روش مقلّدین و متعصبینِ مذاهب است، فرا می گیرد.

  سلفی با این ویژگی که صاحبِ فکری غیر تقلیدی است، از دیگر دانش پژوهانِ علوم دینی متمایز است. به علما احترام می گذارد؛ لیکن به اقوال آنان تعصب ندارد. حق را مادامی که مدلّل باشد، هر جا که بیابد برمی-گزیند. و از خطا دوری می گزیند؛ البته زمانی که دلیلی بر نادرست بودن آن خطا بیابد. در فراگیری قرآن و سنت ریشه ای عمل می کند و بر احکام شرعی احاطه و تسلّط دارد.

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …