از جناب علامه ابن جبرین سوال شد…

 اگر امام در نماز آیه : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا » را قرائت کند، آیا صلوات بر پیامبر صلی الله علیه وسلم جایز است؟

معنی آیه : «ای مؤمنان! بر پیامبر درود بفرستید و سلام‌ گویید به‌ سلام ‌گفتنی‌ » (احزاب ۵۶).

الحمدلله،

«هرگاه پشت سر امام در نماز ایستادی و امام بصورت جهری قرائت می کرد، بر تو لازمست ساکت شوی و به قرائت او گوش فرا دهی و چیزی نگویی، حتی ذکر یا دعاء، به دلیل فرموده الله متعال : « وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا » (اعراف ۲۰۴). یعنی : « نگامی که قرآن خوانده شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید». اجماع شده که این حکم (سکوت در وقت قرائت) مربوط به داخل نماز است، و در حدیث آمده : « إِذَا کَبَّرَ الْإِمَامُ فَکَبِّرُوا، وَإِذَا قَرَأَ فَأَنْصِتُوا». یعنی : «هرگاه امام تکبیر گفت شما هم تکبیر گوئید، و هرگاه قرائت کرد ساکت بمانید».

اما اگر امام آن آیه (احزاب ۵۶) را در خطبه جمعه یا عید قرائت کرد، و یا تلاوت آنرا از کسی شنیدی و شما در نماز نبودید، یا خودتان قرائت نمودید، در آنصورت مشروع است که بر پیامبر صلی الله علیه وسلم صلوات بفرستید، چنانکه در سایر اوقات مشرع است، و فضل بزرگی در صلوات است».

فضیله الشیخ ابن جبرین؛ “فتاوی إسلامیه” (۱/۲۹۱) .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …