اگر گفته شود: میان رضا و صبر چه فرقی وجود دارد؟
در جواب گفته میشود: گروهی از سلف صالح – از جمله عمربن عبدالعزیز، فضیل، ابوسلیمان، ابن مبارک و دیگران – میگویند: «کسی که به تقدیر خدا راضی است، غیر از حالی که دارد، آرزوی چیز دیگری را ندارد ولی کسی که صبر دارد چنین نیست». خواص میگویند: «صبر غیر از راضی شدن به تقدیر الله است. راضی شدن به تقدیر خدا چنین است که انسان قبل از پیش آمدن مصیبت به تقدیر خدا به هر صورتی که باشد، راضی است ولی صبر این است که انسان پس از نزول مصیبت، صبر پیشه میکند».[۱]
میگویم: این گفتهی خواص، عزم و تصمیم جدی بر راضی شدن به تقدیر خداست و خود راضی شدن به تقدیر خدا نیست؛ چون راضی شدن به تقدیر الله بعد از نزول مصیبت میباشد؛ همان طور که در حدیث آمده است: «وأسألک الرضی بعد القضاء»[۲]: «[ خدایا ] راضی شدن به تقدیر خدا پس از پیش آمدن مقدر [ و نزول بلا و مصیبت ] از تو میخواهم». چون بنده گاهی بر راضی شدن به تقدیر خدا قبل از وقوع تقدیر تصمیم جدی میگیرد ولی وقتی تقدیر پیش میآید و بلا و مصیبت نازل میشود، آن عزم و تصمیم از بین میرود. پس هرکس بعد از وقوع تقدیر و نزول مصیبت، به تقدیر خدا راضی شود، در حقیقت اوست که به تقدیر خدا راضی شده است. ابن رجب این گفته را اظهار داشته است[۳].
(برگرفته از کتاب توحید محمد بن عبدالوهاب)
[۱]– ابونعیم در «الحلیه»، ۸/۲۷۷ آن را روایت کرده است.
[۲]– قسمتی از حدیثی است که ابن أبی شیبه در مصنف خود به شمارهی ۲۹۳۴۶، عثمان دارمی در «الرد علی الجهمیه»، شمارهی ۱۸۸، نسائی در سننش شمارهی ۱۳۰۵، بزار در مسندش شمارهی ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳، ابن حبان در صحیحش ش ۱۹۷۱، حاکم در «المستدرک علی الصحیحین» ۱/۵۲۴ و ۵۲۵ و دیگران از عمار بن یاسر آن را روایت کردهاند. این حدیث، حدیثی صحیح است.
[۳]– نور الاقتباس فی مشکاه وصیه النبی لابن عباس، (صفحات ۱۸۷ و ۱۸۸- الجامع المنتخب). نگا: جامع العلوم والحکم ص ۴۴۲٫