از تعلق …تا تعصب …

علاقه و محبت به یک مرز و بوم و گرایش وانتساب به یک

جریان وحزب و مذهب امری طبیعی و غیر قابل انکار است

وهرانسان در ابراز ارادت به فرد و گروه آزا د است و انتخاب دین وایده ئولوژی خاص و گرایش سیاسی  متفاوت از حقوق مدنی و قانونی بشراست
. و هیچ نهاد وقدرتی مجاز به  مزاحمت و ممانعت از  این حق مسلم آزادی انتخاب نیست …..
‌.اما امر نکوهیده و مذموم  تعصب است تعصب یعنی مطلق گرایی ، انحصار طلبی

کسی که خود را حق مطلق می داند و دیگران در انحراف کامل می پندارد …!!!؟؟        

کسیکه فقط خودش را لایق اقتدار و زیبنده مدیریت جهان می پندارد و دیگران را هیچ ..‌…!!!؟؟؟  
و بد ترین نوع  تعصب آن است که  فرد دگماتیسم و رادیکالیسم مذهبی  برای حذف رقیب از عرصه حیات اجتماعی و سیاسی از هیچ کوشش و تلاش مشروع و نا مشروع دریغ نورزد ….!!!؟؟

بیشترین  خشونت های فرقه ای  و قبیله ای زاییده این نوع تفکر است  و مزید بر علت که بیشتر خشونت ها و جنگها بنام دین  و خدا تو جیه و تفسیر می شود و با استفاده ابزاری از مذهب به کشتار و خشونت رسمیت می بخشند .

انسانیت در طول تاریخ از این دیدگاه افراطی و تنگ نظری رنج فراوان برده است و بویژه مسلمانان در عصر حاضر  طعمه این خشونت وتعصب فرقه ای  به شکل تاسف بار و غم انگیز شدند .
 بطور خلاصه عوامل و  آسیب های تعصب عبارتند از :
 جهالت و  مطلق گرایی ، غرور ‌و  خود خواهی  ، سطحی نگری و کج اندیشی  ، مشکلات روحی و روانی …….
واپسگرایی و عقب ماندگی در عرصه علم و زندگی ، خشونت و کشتار مذهبی و قومی ، تفرقه و پراکندگی  اجتماعی   ، تضعیف وحدت و امنیت ملی   ،  تخریب ساختارها و زیر بناهای  اقتصادی ،صنعتی و فرهنگی …..!!؟؟ و.‌‌…و….و

خدایا ما را از تعصب با همه اشکال و انواعش محفوظ بدار …..و بیاییم  عالمانه و عاملانه  صلح  و محبت ، دگرپذیری و ژرف اندیشی ، تحمل گرایی و نقد پذیری  را در زندگی نهادینه کنیم  تا آباد شود ایران  ما  ! سرزمین اجداد ما !   تا آرام  شود جهان ما !   سرزمین همنوعان ما !

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …