از بدعت های تراویح برحذر باشیم

آیا اذکار مشخصی پس از هر دو رکعت نماز تراویح وجود دارد که خواندن آنها سنت باشد؟

الحمدلله،

اذکار جزو عبادات محسوب می شود،
و قاعده در عبادات چنین است که:

هر نوع عمل و گفتاری که بعنوان عبادت انجام می شود ممنوع است

مگر آنکه جواز آن از سوی شرع
(قرآن و احادیث صحیح) وارد شده باشد.

بنابراین جایز نیست که اذکار و اورادی را قبل یا بعد از نماز خواند، مگر آنکه خواندن آن اذکار در محل و وقت خود مجوز شرعی داشته باشند.

و با وجود آنکه پیامبر صلی الله علیه وسلم
و اصحابش نماز شب و تراویح را به تنهایی یا بصورت جماعت می خواندند،

اما دیده نشده یا در هیچ حدیث صحیحی وارد نشده که در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین بعد از هر دو یا چهار رکعت نماز تراویح اذکار خاصی را خوانده باشند،

و همچنین هیچیک از علما و ائمه اربعه ذکر نکرده اند که خواندن اذکاری بعد از نماز تراویح جزو سنت باشد.

شیخ محمد عبدری مشهور به ابن الحاج در کتابش “المدخل” گفته:

«بر امام لازمست تا از آنچه که (بعضی از مردم) بعد از هر دو رکعت نماز تراویح
ابداع کرده اند

و صدای خود را (با خواندن آن اذکار) بالا می برند، اجتناب کند.

چرا که همه آنها بدعت هستند،

و همچنین نهی کند از این گفته ی موذن که بعد از هر دو رکعت نماز تراویح می گوید:

” الصلاه یرحمکم الله ” چرا که این قول هم بدعت است،

و بدعت در دین ممنوع است و بهترین هدایت، روش محمد صلی الله
علیه وسلم و سپس خلفای بعد او و سپس صحابه رضوان الله علیهم أجمعین است،

و از هیچیک از سلف ذکر نشده که چنین انجام داده باشد پس ما هم بر راه آنها خواهیم بود»..

‏ ” المدخل “(۲ / ۲۹۳ ، ۲۹۴).‏

و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو ردّ».

متفق علیه

«هر کس چیزی را در دین ما ایجاد کند
که جزو آن نیست ، مردود است
واز او پذیرفته نمی شود.

در روایت دیگر فرمودند:

«من عملَ عملاً لیس علیه أمرنا فهو ردّ».

«هرکس کاری کند که مطابق دین
و سنت ما نباشد ،مردود است»

و عبدالله ابن عمر رضی ﷲ عنهما شاگرد مکتب نبوی صلی الله علیه وسلم چنین فرموده اند:

«کل بدعه ضلاله وإن رآها الناس حسنه».

«هر بدعتی گمراهی است اگر چه مردم
آنرا خوب ببینند».

( دارمی آن را با سند صحیح روایت کرده است).

البته قابل ذکر است که هر نمازگزاری می تواند بعد از پایان نمازش دعا کند و یا سوره ای از قرآن بخواند، و یا خدایش را ذکر و یاد کند،

البته بشرطیکه سوره یا ذکر خاصی را تعیین نکند بگونه ایکه بعد از پایان نمازش آن اذکار و یا سوره را بخواند،

بلکه گهگاهی آنرا ترک کند و گاهی سوره یا ذکر دیگری بخواند، و بر یک سوره یا ذکر خاص استمرار و مداومت نداشته باشد،
و بصورت گروهی و جماعی ذکر و سوره خاصی را نخوانند، در اینصورت است که عمل او بدعت نخواهد شد.

نکته:

سنت است که بعد از هر بار سلام دادن از نماز وتر، سه بار ذکر

« سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ‏» را خواند.

از ابی بن کعب رضی الله عنه روایت شده که گفت:

« کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقْرَأُ فِی الْوِتْرِ بِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی وَقُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَإِذَا سَلَّمَ قَالَ : سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ، سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ، سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ، وَرَفَعَ بِهَا صَوْتَهُ» .

أحمد (۱۴۹۲۹).
أبو داود (۱۴۳۰).
و نسائی (۱۶۹۹).
و صححه الألبانی فی صحیح النسائی (۱۶۵۳).

یعنی: رسول خدا صلی الله علیه وسلم در نماز وتر سوره سبح اسم ربک الاعلی و قل یا ایها الکافرون و قل هو الله احد می خواند، و هرگاه سلام می دادند می گفت:

سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ،
سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ ،
سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ،

و در هنگام خواندن صدایش را بالا می برد.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

طغیان علیه نبوت محمد صلی الله علیه وسلم

انکار مفاهیم، معانی پی در پی و جایگذاری کلمات شریعت و تقسیم بندی قرآن و …