📌روایت چهارم «قال ابن إسحاق: مرض زید بن حارثه فذهب إلیه رسول الله صلى الله علیه وسلم یعوده و زینب ابنه جحش امرأته جالسه عن رأس زید، فقامت زینب لبعض شأنها، فنظر إلیها رسول الله صلى الله علیه وسلم ثم طأطأ رأسه، فقال: سبحان مقلب القلوب والأبصار، فقال زید: أطلقها لک یا رسول الله، فقال: لا…» [۱۱] یعنی: ابن اسحاق گفت: زید بیمار شد، پس رسول خدا برای عیادت وی رفت، درحالی که زینب دختر جحش و همسر زید کنارش بود. پس زینب برای کاری برخاست و رسول خدا به او نگریست، سپس سرش را پایین انداخت و فرمود: سبحان مصرف القلوب، و زید گفت: ای رسول خدا! من او را برای تو طلاق می دهم. پیامبر فرمود: نه… پاسخ: همانگونه که مشاهده می کنید، این روایت نیز بدون هیچ سندی نقل شده است و در نتیجه ارزشی هم ندارد.
➖نتیجه گیری:
اولاً روایاتی که اسلام ستیزان در این زمینه به آن اشاره می کنند بررسی شد. این روایات با چشم پوشی از متون متناقض، اسناد صحیحی نداشته و بی شک ساختگی هستند.
📌البته ممکن است فردی در اینجا بگوید که این روایت چندین سند دارد، پس مجموعاً صحیح می شوند!! در پاسخ میگوییم که در اسناد آنها افراد متروک و متهم وجود دارد، و زیلعی (رحمه الله) فرموده است: «وکم من حدیث کثرت طرقه وهو حدیث ضعیف، بل قد لا یزید الحدیث کثره الطرق إلا ضعفاً» [۱۲] یعنی: و چه بسیار حدیثی که با وجود کثرت طرق آن، حدیثی ضعیف است. بلکه گاهاً کثرت طرق تنها بر ضعف حدیث می افزاید! حال آیا روایتی که چهار سند، آن هم اسنادی به این رسوایی و متن منکر دارد، می تواند حجت واقع شود؟!!
📌ثانیاً علمای مسلمان نیز تمامی این اخبار را مردود و بی ارزش دانسته اند. علامه ابن کثیر دمشقی (رحمه الله) فرموده است: «ذکر ابن جریر، وابن أبی حاتم هاهنا آثاراً عن بعض السلف، رضی الله عنهم، أحببنا أن نضرب عنها صفحاً لعدم صحتها فلا نوردها» [۱۳]
یعنی: ابن جریر و ابن ابی حاتم در اینجا روایاتی از بعضی سلف را خاطرنشان ساخته اند، که دوست داریم از آنها چشم پوشی کنیم، پس آنها را بیان نمی داریم. حافظ ابن عربی (رحمه الله) گفته است: «هذه الروایات کلها ساقطه الأسانید» [۱۴]
یعنی: تمامی این روایات از نظر سندی ساقط هستند.
در پاسخ به این مسئله در فتاوی اللجنه الدائمه آمده است: «وأما ما یروى فی ذلک من رؤیه النبی صلى الله علیه وسلم زینب من وراء الستار … فکله لم یثبت من طریق صحیح»
[۱۵] یعنی: اما آنچه در این موضوع حول دیدن زینب توسط پیامبر (صلی الله علیه وسلم) از پشت پرده روایت شده، هیچکدام از طریق صحیح ثابت نشده است. همچنین امام شنقیطی (رحمه الله) فرموده اند: «کلّ هذه الروایات التی تقول أن زینب وقعت فی قلبه علیه الصلاه والسلام لا صحه لها» [۱۶]
یعنی: کل روایاتی که میگویند زینب مورد پسند پیامبر (صلی الله علیه وسلم) قرار گرفت، خالی از صحت هستند.
ثالثاً اینکه پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، زید را مجبور به طلاق کرده است نیز طبق نص صریح قرآن یک ادعای واهی می باشد.
📌چنانچه در قرآن کریم میخوانیم:
«أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَاتَّقِ اللَّهَ» شیخ سعدی (رحمه الله) در تفسیر این بخش از آیه فرموده اند: «لا تفارقها، واصبر على ما جاءک منها» [۱۷] یعنی: از او [یعنی زینب] جدا نشو، و بر آنچه از او به تو می رسد صبر پیشه کن.
رابعاً زید بن حارثه (رضی الله عنه) فرزند پیامبر (صلی الله علیه وسلم) نبوده است، هرچند طبق رسوم رایج در میان اعراب جاهلی، در چنین حالت هایی نیز فرد را به شخص دیگری منسوب میکردند.
➖اما الله متعال می فرماید: «ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه … وما جعل أدعیاءکم أبناءکم ذلکم قولکم بأفواهکم والله یقول الحق وهو یهدی السبیل * ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ…»[۱۸]
یعنی: خداوند دو دل را در درون کسی قرار نداده است، و فرزند خواندگانتان را فرزندان حقیقی شما نمینماید، بلکه این سخنی است که شما به زبان میگوئید. خداوند حق میگوید و به راه راست راهنمائی میکند.
آنان را به نام پدرانشان بخوانید که این کار در پیش خدا عادلانهتر بشمار است. بنابراین در ازدواج پیامبر (صلی الله علیه وسلم) با زینب بنت جحش هیچ اشکالی وجود ندارد، و بر خلاف آنچه معاندین ادعا می کنند، او عروس پیامبر
(صلی الله علیه وسلم) نبوده است.
وآخر دعوانا أن الحمدلله ربّ العالمین
نویسنده:«رد شبهات ملحدین»