روایت دوم «حدثنی یونس، قال: أخبرنا ابن وهب، قال: قال ابن زید: کان النبی صلى الله علیه وسلم قد زوّج زید بن حارثه زینب بنت جحش بنت عمته، فخرج رسول الله صلى الله علیه وسلم یوماً یریده وعلى الباب ستر من شعر، فرفعت الریح الستر فانکشفت وهی فی حجرتها حاسره، فوقع إعجابها فی قلب النبی صلى الله علیه وسلم…» [۶]
یعنی: پیامبر (صلی الله علیه وسلم) زید بن حارثه را به ازدواج زینب دختر جحش، دختر عمه اش در آورد. روزی رسول الله (صلی الله علیه وسلم)، زید را می خواست و نزدیک در مویش را پوشانده بود، که بادی وزید و پوشش نمایان شد، در حالی که در اتاقش بود. در این حالت زیبایی او در دل پیامبر (صلی الله علیه وسلم) افتاد…
📌پاسخ: این روایت نیز دو ایراد دارد:
۱⃣سند این روایت متصل نیست، زیرا عبدالرحمن بن زید بن أسلم متوفی ۱۸۲ هجری و از طبقۀ هشتم میباشد، یعنی نزدیک دو قرن با این جریان فاصله زمانی دارد!! [۷]
۲⃣عبدالرحمن بن زید بن أسلم ضعیف می باشد، چنانچه طحاوی گفته است: «حدیثه عند أهل العلم بالحدیث فی النهایه من الضعف» [۸]
یعنی: حدیث او نزد اهل علم به حدیث، در نهایت ضعف قرار دارد!
📌روایت سوم «قال مقاتل: زوّج النبی صلى الله علیه وسلم زینب بنت جحش من زید فمکثت عنده حیناً، ثم إنه علیه السلام أتى زیداً یوماً یطلبه، فأبصر زینت قائمه، وکانت بیضاء جمیله جسیمه من أتمّ نساء قریش، فهویها وقال: سبحان الله مقلب القلوب، فسمعت زینب بالتسبیحه فذکرتها لزید، ففطن زید، فقال: یا رسول الله ائذن لی فی طلاقها، فإن فیها کبراً، تعظم علیّ و تؤذینی بلسانها ، فقال علیه السلام : أمسک علیک زوجک واتق الله!» [۹]
یعنی: مقاتل گوید: پیامبر (صلی الله علیه وسلم) زینب دختر جحش را به ازدواج زید درآورد. پس چند صباحی با هم زندگی کردند، سپس او روزی برای درخواستی نزد زید آمد، و چشمش به زینب افتاد که سفید زیبا و زنی پر وزن و از کامل ترین زنان قریش بود، پس عاشق او شد و فرمود: سبحان مصرف القلوب، پس زینب این حمد و ستایش را شنید و آن را برای زید بیان داشت، که زید زیرک بود. پس گفت: ای رسول خدا! به من اجازه بده او را طلاق دهم. چرا که او متکبر است، بر من فخر می فروشد و با زبانش مرا آزار می دهد. پس ایشان فرمود: همسرت را نگه دار و از خداوند بترس!
پاسخ: در این مورد نیز دو اشکال وجود دارد:
۱⃣این مطلب بدون هیچ سندی ذکر شده است، و روایت بدون سند هیچگونه ارزشی ندارد. برای مطالعۀ بیشتر در مورد لزوم بررسی سند و ارزش آن به اینجا مراجعه کنید.
۲⃣مقاتل مذکور، همان مقاتل بن سلیمان بن بشیر است. بسیاری از علماء حدیث او را دروغگو دانسته و نقل از او را ترک کرده اند. [۱۰]