ادلّۀ وجود پُل صراط:
این موضوع توسّط قرآن، سنّت و اجماع اهل سنّت، ثابت است.[۱]
به عنوان مثال، الله میفرماید:
﴿وَإِن مِّنکُمۡ إِلَّا وَارِدُهَاۚ کَانَ عَلَىٰ رَبِّکَ حَتۡمٗا مَّقۡضِیّٗا﴾ [مریم: ۷۱]
«و هیچ یک از شما نیست مگر اینکه وارد آن [جهنّم] میشود. این [وعده] بر پروردگارت فرمانی حتمی [و شدنی] است».
گروهی از پیشینیان، این آیه را تفسیر به عبور از پُل صراط نموده و تعدادی دیگر آن را تفسیر به ورود در آتش و سپس نجات از آن کردهاند.[۲]
در صحیح بخاری و صحیح مسلم، حدیثی طولانی از ابوسعید خدری روایت شده که در بخشی از آن چنین آمده است: «ثُمَّ یُضْرَبُ الْجِسْرُ عَلَى جَهَنَّمَ، وَتَحِلُّ الشَّفَاعَهُ، وَیَقُولُونَ: اللَّهُمَّ سَلِّمْ سَلِّمْ»[۳]؛ «سپس پُل [صراط] بر روی جهنّم زده میشود و اجازۀ شفاعت داده میشود و میگویند: پروردگارا! سالم بدار، سالم بدار».
[۱]– نک: التّخویف من النّار، ابن رجب، صص ۲۴۲- ۲۵۳؛ لوامع الأنوار البهیّه، ج ۲، ص ۸۲؛ لمعه الإعتقاد، ص ۱۲۶٫
[۲]– نک: التّذکره، ص ۳۸۷؛ شرح العقیده الطّحاویّه، ص ۴۱۶٫
[۳]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۴۵۸۱ و ۴۹۱۹؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۱۸۳٫