ادلّۀ وجود حوض:

ادلّۀ وجود حوض:

قرآن کریم، سنّت و اجماع اهل سنّت دلالت بر وجود این حوض دارند.

الله تعالی خطاب به رسول الله صلی الله علیه وسلم می­فرماید:

﴿إِنَّآ أَعۡطَیۡنَٰکَ ٱلۡکَوۡثَرَ﴾ [الکوثر: ۱]

«[ای پیامبر!] به راستی که ما به تو کوثر عطا کردیم».

احادیث متواتر فراوانی نیز در این زمینه وجود دارد.

شارح «العقیده الطّحاویّه» می­گوید: «احادیث نقل شده دربارۀ وجود حوض، به حدّ تواتر می­رسد و سی و چند صحابی این مطلب را روایت کرده­اند».[۱]

یکی از احادیث موجود در این زمینه، این سخن پیامبر صلی الله علیه وسلم است که می­فرمایند: «إِنِّی فَرَطُکُمْ عَلَى الْحَوْضِ مَنْ مَرَّ عَلَیَّ شَرِبَ، وَمَنْ شَرِبَ لَمْ یَظْمَأْ أَبَدًا، لَیَرِدَنَّ عَلَیَّ أَقْوَامٌ أَعْرِفُهُمْ وَیَعْرِفُونِی، ثُمَّ یُحَالُ بَیْنِی وَبَیْنَهُمْ»[۲]؛ «من پیش از شما، بر حوض وارد می­شوم، هر کس بر من گذر کند، [از آن] می­نوشد و فردی که [از این حوض] بنوشد، هرگز تشنه نخواهد شد. قطعاً گروه­هایی بر من وارد می­شوند که آنان را می­شناسم و این افراد نیز مرا می­شناسند، سپس در میان من و آنان، مانع ایجاد می­شود.» این حدیث، متّفق­علیه است.

انس روایت نموده که رسول الله صلی الله علیه وسلم پس از معراج فرمودند: «أتیْتُ عَلَى نَهْرٍ حَافَتَاهُ قِبَابُ اللُّؤْلُؤِ مُجَوَّفٌ، فقُلْتُ :مَا هَذَا یَا جِبْرِیلُ؟ قَالَ: هَذا الکَوْثر»[۳]؛ «بر رودی وارد شدم که در دو کنار آن، گنبدهای توخالی [ساخته­شده از] مروارید وجود داشت، سپس از جبرئیل پرسیدم: ای جبرئیل! این چیست؟ او پاسخ داد: این کوثر است». حدیثی متّفق­علیه است.

علاوه بر دلایل فوق، اهل سنّت بر وجود حوض اجماع دارند.[۴]

[۱]– شرح العقیده الطّحاویّه، ص ۱۲۳٫

[۲]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۶۵۸۳ و ۷۰۵۰؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۲۹۰٫

[۳]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۴۹۶۴؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۱۶۲٫

[۴]– نک: لمعه الإعتقاد، ص ۱۲۴؛ شرح الواسطیّه، صص ۲۱۰- ۲۱۱٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …