اخلاق رسول اکرم صلی الله علیه و سلم (۳)

خداوند روح او را نمی‌گیرد (نمی‌میراند) تا ملت ناراست را بوسیله او با گفتن: لا إله إلا الله راست نگرداند، چشم‌های کور را بینا کرده و گوش‌های ناشنوا را شنوا، قلب‌های مهر شده را آزاد و رها می‌کند[۱].

از اخلاق رسول الله  صلی الله علیه و سلم آن است که عائشه رضی الله عنها به آن اشاره کرده می‌فرماید: هرگاه رسول الله  صلی الله علیه و سلم بین دو چیز مختار شده که یکی را انتخاب کنند، آن را که آسان و سهل‌تر بوده است انتخاب می‌کردند، مادامیکه گناه و نافرمانی نباشد، ولی اگر گناه بود از همه کس به نسبت به آن دورتر بودند، هیچوقت رسول الله بخاطر خود انتقام نمی‌گرفتند. مگر آنکه به حرمت الله بی‌احترامی می‌شد آنگاه به خاطر الله انتقام می‌گرفتند.

در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است که انس رضی الله عنه می‌گوید: من خدمتگزار رسول الله  صلی الله علیه و سلم بودم (ده سال در خدمت رسول الله  صلی الله علیه و سلم بوده‌ام) هرکاری را که انجام می‌دادم رسول الله  صلی الله علیه و سلم به من نمی‌گفت: که چرا آن را انجام داده‌ای یا اگرکاری را انجام نمی‌دادم هیچگاه به من نمی‌گفت که چرا این کار را انجام ندادی.

شمایل حضرت رسول صلی الله علیه وسلم

از نمونه اخلاق رسول الله  صلی الله علیه و سلم تواضع و فروتنی ایشان بازی کردن و شوخی کردن با بچه‌ها بود، انس رضی الله عنه می‌گوید: رسول الله  صلی الله علیه و سلم اخلاقش از همه زیباتر و نیکوتر بود، برادری داشتم که به او ابوعمیر گفته می‌شد، تازه از شیر باز شده بود. انس می‌گوید زمانی که رسول الله  صلی الله علیه و سلم آمده و او را دید فرمود: ای اباعمیر نغیر چکار می‌کند؟ (نغیراسم مصغر نغر است به معنای بلبل، بچه گنجشک) انس می‌گوید: که برادرش دانست که آن‌حضرت با او بازی می‌کنند. و پیامبر به جهت شوخی و محبت کردن به او این را گفتند. (متفق علیه)[۲].

[۱]– صحیح بخاری: ۳/۲۱٫

[۲]– صحیح بخاری: ۷/۱۰۲،۱۱۹، و صحیح مسلم: ۳/۱۶۹۲،۱۶۹۳، رقم حدیث: ۲۱۵۰، واللفظ له.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …