خودِ این نوع نیز، چند نوع میباشد و زشتترین نوع از این اختلافهای مذموم، اختلاف کفر است، زیرا در آن، بشر به مؤمنِ به خدا و کافرِ به خدا و مؤمنِ به خدا و رسالتهای او و کافر به آنها تقسیم میشود؛ قرآن کریم هم در آیات متعددی به این اختلاف اشاره کرده است، از جمله میفرماید: ﴿هَٰذَانِ خَصۡمَانِ ٱخۡتَصَمُواْ فِی رَبِّهِمۡ﴾ [الحج: ۱۹]، «اینان، دو دستهی مقابلِ هم (از مردمان، به نام مؤمنان و کافران) میباشند که دربارهی (ذات و صفاتِ) خدا به جدال پرداخته و به کشمکش نشستهاند». ابن کثیر در تفسیر خود بیان داشته که منظور از این جمله «هَذَانِ خَصمَانِ» مؤمنان و کافران میباشد و گفته که این سخن منقول از مجاهد و عطاء است و همچنین، رأیِ مختار ابن جریر طبری است. خودِ ابن کثیر هم آن را ترجیح داده و همین قول، قولِ زمخشری و قولِ مختارِ فخر رازی هم هست، زیرا میگوید: «منظور گروه مؤمنان و جماعت آنان و گروه کافران و جماعت آنان است و همهی کفار داخل در این تقسیمبندی میباشند»[۱]. روشن است که کافران مخالف مؤمنان هستند و این مخالفتِ آنان مذموم است.
[۱]– تفسیر ابن کثیر: ۳/ ۲۱۲؛ الکشاف: ۳/ ۱۵؛ التفسیر الکبیر: ۲۵/ ۲۱٫