اختلاف بین سلفی و مقلد مذهب حنفی

یکی از سلفی‌ها به یک نفر عامی یا عالمی (مجازاً) مقلد مذهب ابوحنیفه می‌گوید:چراهنگام رفتن برای رکوع و قیام از رکوع دستان خود را بالا نمی‌بری؟ آن شخص عامی یا عالم مقلد می‌گوید:چون مذهب من اینگونه معتقد نیست، سلفی به او می‌گوید:ولی احادیث صحیح زیادی در رابطه با این موضوع که پیامبر هنگام رفتن برای رکوع و هنگام بلند شدن از آن، دستانش را بالا می‌برد، وجود دارد و حدوداً ۱۵نفر از صحابه که خلفاء راشدین جزء آنان هستند، آن‌ها را روایت کرده‌اند.

پس در مورد آن‌ها چکار می‌کنی؟ مقلد می‌گوید: شاید امام من این حدیث یا احادیث را هم دیده ولی بخاطر علت یا علت‌هایی آن‌ها را ترک کرده است من نیز آن را ترک می‌کنم، سلفی می‌گوئید:و این چه علتی است که امام این حدیث را به بخاطر آن ترک کرده است مقلد در جواب می‌گوید: نمی‌دانم. سلفی باز به او می‌گوید: ولی من می‌دانم که امام ابوحنیفه این احادیث را بخاطر چه چیزی ترک کرده است و این همان چیزی است که ابن الهمام دربرخوردی که میان سفیان ثوری وامام ابوحنیفه روی داد، ذکر کرده است.

سفیان از امام ابوحنیفه پرسید: چرا هنگام رفتن برای رکوع و بلند شدن از آن دستانت را بلند نمی‌کنی؟ امام ابوحنیفه فرمود: زیرا در این رابطه حدیث صحیحی از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ندیده ام سپس حدیثی را از ابن مسعود با سند برای من ذکر کرد، که ابن مسعود گفته است: «أَلاَ أُصَلِّی بِکُمْ صَلاَهَ رَسُولِ اللهِ فَرَفَعَ یَدَیْهِ لِتَکْبِیْرَهِ الإحْرَامِ ثُمَّ لَمْ یَعُدْ». آیا نماز رسول الله صلی الله علیه وسلم را به شما یاد بدهم (چگونگی آن را برای شما توضیح بدهم)ابن مسعود بعداز اینکه شروع کرد هنگام تکبیره الاحرام (الله اکبر شروع نماز) دستانش را بلند کرد و دیگر اینکاررا انجام نداده سلفی به مقلد می‌گوید: ظاهراً احادیث صحیحی که بلند کردن دستان را در هنگام انتقال از حالتی به حالت دیگر اثبات می‌کنند، به امام ابوحنیفه نرسیده یعنی بر آن‌ها اطلاع نداشته، تا حجت و دلیلی برای او باشند و به این احادیث عمل نکرده است فقط حدیث ابن مسعود به او رسیده و به آن عمل کرده است، بنابر این او دراین رابطه معذور و مأجوراست، اما شما که از این احادیث صحیح اطلاع پیدا کرده‌اید، آیا جائز است که عمل به آن‌ها را ترک کنید؟ دلیل شما چیست؟ مقلد می‌گوید:ما هم از حدیث ابن مسعود تبعیت می‌کنیم.

سلفی به او می‌گوید: اما یکی از قواعد علمی اصولی ثابت شده شما این است، که چیزی که ثابت شده بر چیزی که ثابت نشده مقدم تر است و ابن مسعود فعل یا کار رسول الله صلی الله علیه وسلم را دیده و ذکر می‌کند و اما در مورد احادیث صحیحی که این موضوع را ثابت می‌کند، دسته‌ای از صحابه هستند که همگی تاکید دارند بر اینکه رسول الله صلی الله علیه وسلمدستانش را بلند می‌کرد. پس چرا کسی را که بلند کردن دستان را ثابت می‌کند و بر کسی که آن را نفی می‌کند، مقدم نمیکنی در حالیکه اثبات کنند گان پانزده نفر بوده، ولی تعداد نفی کنند گان یک نفر هست؟در نهایت مقلد ساکت می‌شود ولی همچنان برعناد وسر پیچی خودادامه می‌دهد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …