شیعه میگوید: از محمد بن مسلم و او هم از ابی جعفر روایت میکنند که گفت: «لو یعلم النّاس ما فی زیاره الحسین من الفضل لماتوا شوقاً،……… یومئذٍ أنّه کان من زوّار الحسین (هر کس حسین را از روی شوق و علاقه زیارت کند، ….
خدا هزار حج مقبول و هزار عمرهی مبرور، و اجر هزار شهید از شهدای بدر، و پاداش هزار روزهدار، و هزار صدقهی مقبول، و هزار جان که در راه خدا فدا شده باشند،را برایش مینویسد و همیشه در آن سال از هر آفتی محفوظ است که سادهترین آنها شیطان است، و فرشتهای گرامى مسئول حفظ و نگهداری او میشود که از راست و چپ و جلو و پشت سر، و بالای سر و زیر پا او را حفظ میکند، واگر در آن سال بمیرد فرشتگان خدا برای غسل و تکفینش حاضر میشوند، و برایش استغفار میکنند، و تا قبر با طلب عفو و بخشش برای او در تشییع جنازهاش شرکت میکنند، و به مسافت دید چشم، قبرش را گشاد میکنند، و خدا از فشار قبر، و ترس و وحشت از فرشتهی منکر و نکیر او را حفظ میکند، و برایش دَری را به طرف بهشت باز میکند، و نامهی عملش را به دست راستش میدهد، و نور و روشنی آنچنانی به او داده میشود که بین مشرق و مغرب را روشن میکند، و ندا کنندهای ندا سر میدهد: این کسی است که از روی کامل شوق و علاقه قبر حسین را زیارت کرده، و هیچ کس در قیامت باقی نمیماند که آرزو نکند که ای کاش در آن روز از زائران حسین میبود. کامل الزّیارات ص۱۴۳، وسائل الشّیعه ۱/۳۵۳، بحارالانوار۱۰۱/۱۸
و این هم روایت دیگر:«إنّ الرّجل منکم لیغتسل فی الفرات ثمّ یأتی قبر الحسین عارفاً بحقّه، فیعطیه الله بکلّ قدم یرفعها أو یضعها مائه حجّه مقبوله، ومائه عمره مبروره، ومائه غزوه مع نبی مرسل، أو إمام عادل»
(هرکدام از شما در آب فرات غسل کند، سپس نزد قبر حسین رفته و حق او را بشناسد، خدا با هر قدمی که برمیدارد و بر زمین میگذارد، صد حج مقبول و صد عمرهی مبرور و صد غزوه و جهاد همراه پیامبر مرسل یا امام عادل را برایش مینویسد). – وسائل الشّیعه ۱۰/۳۹۷، کامل الزّیارات ص۱۸۵٫
این هم روایت دیگر:«من زار الحسین؛ یوم عاشوراء، حتّى یظلّ عنده باکیاً، لقی الله عزّ وجل یوم القیامه بثواب ألفی ألف حجّه، وألفی ألف عمره، وألفی ألف غزوه، وثواب کلّ حجّه وعمره وغزوه کثواب من حجّ واعتمر وغزا مع رسول الله ومع الأئمّه الرّاشدین صلوات الله علیهم…» (هر که در روز عاشورا به زیارت حسین رفته و تا پایان روز، در آنجا گریه کند، روز قیامت در حالی که به لقای خدا میرسد، اجر و پاداش دو ملیون حج و دو ملیون عمره و دو ملیون غزوه همراه رسول خدا یا یکی از ائمهی راشدین را میگیرد).بحار الانوار ۱۰۱/۲۹۰، کامل الزیارات ص۱۷۶ و بعد از آن.
و این هم روایت دیگر:«إنّ زیاره قبر الحسین تعدل عشرین حجّه، وأفضل من عشرین عمره وحجّه».(زیارت قبر حسین معادل بیست حج است، و از بیست حج و عمره هم بهتر است). فروع الکافى ۱/۳۲۴، ثواب الاعمال، ابن بابویه ص۵۲، تهذیب الاحکام، طوسى ۲/۱۶، کامل الزیارات، ابن قولویه ص۱۶۱، وسائل الشیعه، حر عاملى ۱۰/۳۴۸٫
و این هم روایت دیگر: یوم فی حجر النبی، وهو یلاعبه، ویضاحکه، وأنّ عائشه قالت: یارسول الله ما أشدّ إعجابک بهذا الصبی!! فقال لها وکیف لا أحبّه وأعجب به وهو ثمره فؤادی، وقرّه عینی، أمّا إنّ أمّتی ستقتله،..فمن زاره بعد وفاته، کتب الله له حجّه من حججی، قالت: یا رسول الله حجّه من حججک؟ قال نعم، وحجّتین، قالت وحجّتین، قال نعم وأربعاً، فلم تزل تزده وهو یزید حتّی بلغ سبعین حجّه من حجج رسول الله بأعمارها»
(روزی حسین در آغوش رسول خدا بود و با او بازی میکرد و میخندید، عائشه گفت: ای رسول خدا! چقدر به این بچه علاقمندی و دوستش داری!!. رسول الله فرمود: چگونه دوستش نداشته باشم در حالی که او ثمرهی قلب من و نور چشمانم است، اما امّتم او را خواهند کشت، و هرکس قبرش را زیارت کند، خدا برایش یک حج مینویسد. عائشه با تعجّب پرسید: یک حج تو؟ فرمود: بله، دو حج من، عائشه دوباره پرسید: دو حج تو؟ فرمود: بله سه حج من، و و و، به همان ترتیب ادامه دادند تا رسید به اینکه فرمود بله هفتاد حج من همراه با هفتاد عمره برایش نوشته میشود!!!).وسائل الشىعه، حرعاملى ۱۰/۳۵۱-۳۵۲٫
و این هم حدیثی که دیگر: «من أتی قبرحسین عارفاً بحقّه، فی غیر یوم عید، کتب الله له عشرین حجّه وعشرین عمره مبرورات مقبولات. ومن أتاه فی یوم عید، کتب الله له مائه حجّه ومائه عمره…ومن أتاه یوم عرفه عارفاً بحقّه، کتب الله له ألف عمره مبرورات متقبّلات، وألف غزوه مع نبی مرسل، أو إمام عادل»
(هر که در روز غیر عید، نزد قبر حسین برود و حقش را بشناسد و بدان اعتراف کند، خدا بیست حج و بیست عمرهی مبرور را برایش مینویسد، و هرکه در روز عید به زیارت قبر حسین برود و حقش را بشناسد، خدا صد حج و صد عمره را برایش مینویسد. و هرکس در روز عرفه به زیارتش برود و حقش را بشناسد، خدا برایش هزار حج و هزار عمرهی مبرور و مقبول، و هزار غزوه و جهاد همراه نبی مرسل، یا امام عادل را برایش مینویسد). فروع الکافى: کلینى۱/۳۲۴، من لا یحضره الفقیه: ابن بابویه ۱/۱۸۲، التهذیب: طوسى ۲/۱۶، کامل الزیارات: ابن بابویه ص۱۶۹، ثواب الاعمال ص۵۰، وسائل الشیعه: حرّعاملى ۱۰/۳۵۹٫
از حضرت جعفر صادق روایت میکنند که گفت: «لو إنّی حدثتکم بفضل زیارته، وبفضل قبره، لترکتم الحجّ رأساً، وما حجّ منکم أحدٌ، ویحک! أما علمت أنّ الله اتّخذ کربلاء حرماً آمناً مبارکاً قبل أن یتّخذ مکّه حرماً…»(اگر به شما میگفتم زیارت قبر حسین چقدر است و چه فضایلی دارد، حج را یکسره ترک میکردید، و هیچ کس از شما به حج نمیرفت، وای برتو! مگر نمیدانی خداوند قبل از اینکه مکّه را حرم قرار دهد، کربلا را حرم امن و مبارک خود قرار داده…)بحارالانوار۱۰۱/۳۳، کامل الزیارات ص۲۶۶