اجر و پاداش کسی که فرزندش را از دست دهد(۳)

ابن ماجه، باب: [ثَوَابِ الْمُصِیبَهِ]

۲۰۳- «عَنْ أَبِی أُمَامَهَ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ  صلی الله علیه و سلم قَالَ: یَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: ابْنَ آدَمَ! إِنْ صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ عِنْدَ الصَّدْمَهِ الْأُولَى، لَمْ أَرْضَ لَکَ ثَوَابًا إِلاَّ الْجَنَّهِ».

  1. «از ابی امامه رضی الله عنه از پیامبر  صلی الله علیه و سلم روایت شده است که فرمودند: خداوند پاک و منزه می‌فرماید: «ای بنی آدم (انسان)! اگر هنگام مصیبت [و در همان ابتدای آن]، با هدف کسب اجر و پاداش، صبر کنی، جز به بهشت به عنوان پاداش برای تو راضی نخواهم شد».

۲۰۴- «عَنْ عَلِیٍّ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  صلی الله علیه و سلم: إِنَّ السِّقْطَ لَیُرَاغِمُ (أَیْ یُغَاضِبُ وَیُجَادِلُ) رَبَّهُ إِذَا أَدْخَلَ أَبَوَیْهِ النَّارَ، فَیُقَالُ: أَیُّهَا السِّقْطُ الْمُرَاغِمُ (أَیِ الْمُغَاضِبُ الْمُجَادِلُ) رَبَّهُ، أَدْخِلْ أَبَوَیْکَ الْجَنَّهَ، فَیَجُرُّهُمَا بِسَرَرِهِ حَتَّى یُدْخِلَهُمَا الْجَنَّهَ».

  1. «از حضرت علی رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: «سِقط (بچه‌ای که قبل از تولدش سقط شود)، [روز قیامت] وقتی که خداوند پدر و مادرش را به آتش می‌اندازد (اگر اهل آتش باشند)، با پروردگارش مجادله می‌کند و ناراحت است [و از او می‌خواهد که والدینش را به آتش نیندازد]، پس به او گفته می‌شود: ای سقطی که با پروردگارت مجادله می‌کنی و ناراحت و عصبانی هستی! والدینت را وارد بهشت کن، آنگاه سقط با بند نافش آن‌ها را می‌کشد تا این که وارد بهشت می‌کند».

[نووی، و بوصیری و آلبانی می‌گویند: اسنادش ضعیف است].

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …